ÖZET
Bu araştırmanın amacı öğrencilerin yaratıcı düşünme ve eleştirel düşünme becerileri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Bu amaçla, 2012-2013 öğretim yılının güz döneminde 174 üniversite öğrencisine (yaş ort: 21.74) Torrance Yaratıcı Düşünme Testi ve California Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği uygulanmıştır. Araştırma, nicel yöntemlerden ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin yaratıcı düşünme ve eleştirel düşünme becerileri arasında olumlu yönde, düşük düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Mevcut bulunan ilişki düzeyi öğrencilerin öğrenim gördükleri bölüme göre ise değişmektedir. Resim İş Eğitimi ve Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Eğitimi bölüm öğrencilerinin yaratıcı düşünme ve eleştirel düşünme becerileri arasındaki ilişki orta düzeyde anlamlı iken, Okul Öncesi Eğitimi ve Matematik eğitimi bölüm öğrencilerinin aynı türden ilişki düzeyi düşük ve anlamlı değildir. Bu sonucun nedeni olarak, Resim İş Eğitimi ve Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Eğitimi bölüm öğrencilerinin öğrenme – öğretme ikliminin doğal çevresinden kaynaklanan rutin dışı problemlerle karşılaşma sıklığı görülmüştür. Buna göre, rutin dışı problem çözmeye duyarlılık yaratıcı düşünme ve eleştirel düşünme becerisinin ortak özelliği olmasından başka iki düşünme biçimi arasındaki anlamlı ilişkide de önemli bir rol oynadığı sonucuna varılmıştır.
ABSTRACT
This study aimed to determine the relationship between creative thinking and critical thinking skills of students. Participating university students (N= 174) during the 2012 fall semester had a mean age of 21.74 years. The data were obtained using the California Critical Thinking Disposition Inventory and the Torrance Test of Creative Thinking. A quantitative research method was used for collection, analysis and interpretation of data. According to the results, there was a significant positive correlation between creative thinking and critical thinking skills of students in the low level. The strength of this correlation varied from medium to significant in the Visual Arts Education and Religion & Ethics Education departments; however, it was not significant in Mathematics Education or Preschool Education departments. Accordingly, it can be concluded that the significant relationship between creative and critical thinking of students pursuing degrees within the departments of Visual Arts or Religion & Ethics Education originates from the tendency of these students to use non-routine problem solving processes resulting from the nature of their learning climate and educational outcomes. Thus, it can be put forward that the use of non-routine problem solving processes plays a vital role in the significant correlation between creative thinking and critical thinking skills of students.
ANAHTAR KELİMELER: Yaratıcılık, yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme, rutin dışı problem çözme
KEYWORDS: Creativity, creative thinking, critical thinking, non-routine problem solving
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education