Fizik Öğretiminde Çizgi-Roman Tekniği ile Geliştirilen Bilim-Kurgu Hikâyelerinin Yaratıcı Düşünme Becerilerine Etkisi


The Effect of Science-Fiction Stories Developed by Comics Technique on Creative Thinking Skills in Physics Teaching


Arş. Gör. Aslı ORÇAN & Doç. Dr. Şebnem KANDİL İNGEÇ


ÖZET
Bu araştırmanın amacı çizgi-roman tekniği ile geliştirilen bilim-kurgu hikâyelerinin 11. sınıf öğrencilerinin yaratıcı düşünme becerilerinin gelişimine etkisini incelemektir. Çalışmada "tek gruplu ön test-son test deseni" kullanılmıştır. Çizgi-roman tekniği ile geliştirilen bilim-kurgu hikâyeleri eğitim materyali olarak kullanılmıştır. Çalışma kapsamında Fizik müfredatı modern fizik ünitesinde yer alan konularla paralellik gösteren, Jean-Pierre Petit ve Gilles d’Agostini (Petit, 1983) tarafından hazırlanan siyah beyaz çizgi-roman serisinin bir bölümü seçilmiştir. Araştırma, 2012/2013 eğitim-öğretim yılının birinci yarıyılında, Anadolu Lisesi'nde 30 öğrenci ile 5 hafta süreyle ders saatinde gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerini ölçmek için Williams (1980) tarafından geliştirilen Farklı Düşünme Testi (FDT) kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde ilişkili örneklemler t-testi, Wilcoxon işaretli sıralar testi gibi istatistiksel yöntemler kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre uygulamaya katılan öğrencilerin Farklı Düşünme Testi (FDT) son test ve ön test puanlarında ve yaratıcı düşünme becerileri alt boyutları olan esneklik ve orijinallik boyutları ön test puanları anlamlı bir fark bulunmuştur. Çizgi-roman tekniği ile geliştirilen bilim-kurgu hikâyelerinin öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerinin geliştirilmesinde kullanılabilecek bir materyal olduğu sonucuna ulaşılmıştır.


ABSTRACT
The purpose of this study is to examine the effects of science fiction stories developed by comic technique on creative thinking skills of 11th grade students. The one-group pretest-posttest design is used in the study. Science-fiction stories developed by comics technique was used as training materials. A black and white comic book series created by Jean-Pierre Petit and Gilles d’Agostini, which has parallels with modern physics unit of physics curriculum, was selected. The research was conducted in the first semester of the school year of 2012/2013 and carried out with 30 students who studied in Anatolian High School for 5 weeks during class hours. The Divergent Thinking Scale (DTS) developed by Williams (1980) was used to measure the students' creative thinking skills. Wilcoxon Signed Ranks Tests, the associated samples t-test, and descriptive analysis techniques were used to analyze the data. The results of the study revealed that there was a significant difference between Creativity Assessment Packet pre-test and post-test scores. Also, there was a significant difference between flexibility and originality pre-test and post-test scores, which are creative thinking sub-dimensions, of students who participated in the research. It was concluded from the study that science fiction studies developed using comic technique could be as a material to improve students’ creative thinking abilities.


ANAHTAR KELİMELER: Çizgi-roman, bilim-kurgu, fizik eğitimi, yaratıcı düşünme


KEYWORDS: Science-Fiction, Comics, Physics Education, Creative Thinking Skills


DOI :  [PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education