ÖZET
Bu çalışma, sayısal uçurumun BİT’e erisim, BİT kullanım ve BİT okuryazarlığı göstergeleri ile üniversite
öğrencilerinin bazı demografik özellikleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Veriler, araştırmacılar
tarafından geliştirilen, ölçme araçlarıyla toplanmıştır. Çalışma grubu, bir üniversitenin hazırlık sınıfı ve birinci sınıfına
devam eden 822 öğrenciden oluşmaktadır. Verilerin analizinde ki-kare, t testi ve varyans analizi kullanılmıştır. Analiz
sonucunda sayısal uçurumun erişim göstergesi açısından cinsiyete göre anlamlı bir farklılık çıkmamış, anne baba eğitim
düzeyi yüksek olanlar lehine farklılık olduğu belirlenmiştir. BİT okuryazarlık göstergesi açısından, erkek öğrencilerden
anne baba eğitim düzeyi yüksek olan öğrenciler lehine anlamlı farklılık olduğu bulunmuştur. Kullanım amacı göstergesi
açısından, BİT’in eğlence amaçlı kullanımında erkek öğrencilerden anne baba eğitim düzeyi yüksek olan öğrenciler lehine
anlamlı bir farklılık var iken, BİT’in akademik amaçlı kullanımında kız öğrencilerden anne eğitim düzeyi yüksek olan
öğrenciler lehine anlamlı farklılık olduğu bulunmuştur.
ABSTRACT
This study is conducted to determine the relationship between the digital divide in ICT access, ICT use
and ICT literacy indicators with certain demographic characteristics of university students. Data are obtained by using
measurement tools developed by investigators. Study group includes 822 students of preparatory class and first class of a
university. Ki-square, t test and variation analysis are used in data analysis. Differences are found in the access, literacy and
usage indicators of digital divide of some demographic properties of students as a result of analysis. In access indicator of
digital divide there is no meaningful difference with respect to gender, however there is a difference in favour of motherfather's
education level. In ICT literacy indicator there is a difference in favour of male students, students having higher
education level mother-father. In the point of view of usage indicator; usage of ICT for entertainment purposes have a
favourable difference for male students, students having higher education level mother-father; usage of ICT for academic
purposes have a favourable difference for female students, students having higher education level mother.
ANAHTAR KELİMELER: sayısal uçurum, bilgi ve iletişim teknolojileri, üniversite öğrencileri
KEYWORDS: digital divide, information and communication technologies, university students
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education