Türkçe Öğretiminde Beden Dili Kullanımının Öğrenme ve Tutum Üzerindeki Rolü


The Role of Using Body Language in Turkish Teaching on Learning and Attitude


Doç. Dr. Ahmet BENZER


ÖZET
Günlük hayatta yürürken hatta düşünürken bilinçli ya da bilinçsiz olarak el, kol, yüz hareketleri ve kıyafet ile çeşitli mesajlar verilir. Bu mesajlar beden diliyle ilgili olup bireylerin kişi, eşya ya da bir konuya karşı duygu, düşünce ve tutumlarının yansıtılmasını sağlar. Bu araştırmada öğretmenin beden dili kullanımının öğrencilerin öğrenme ve tutumlarına etkisini araştırmak amaçlanmıştır. Bu doğrultuda Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliğinde eğitim gören 95 öğrenciye açık uçlu sorular yöneltilmiş ve öğretmenin beden dilinin öğrencilerin öğrenme ve tutumlarına olumlu ya da olumsuz etkileri hakkında öğrenci görüşleri tespit edilmiştir. Araştırma tarama modelinde olup alınan cevaplar içerik çözümlemesi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Çalışma sonucunda öğrencilerin öğrenmelerinde ve derse yönelik tutumlarında öğretmenin beden dilinden olumlu veya olumsuz etkilendikleri tespit edilmiştir. Ayrıca öğrenciler temel dil becerilerini geliştirmek için beden dilinin nasıl kullanılacağına yönelik yeni ve yaratıcı etkinlikler ortaya koymuşlardır.


ABSTRACT
In daily life, while we are walking, sitting or even while we are thinking, we give various conscious or unconscious messages with our hands, arms, facial expressions and clothes. These messages reflect people's feelings, thoughts and attitudes towards a person, an object or a topic. The aim of this study is to investigate the effects of the teachers' body language use on the learning levels and attitudes of the students. To that end, open-ended questions were asked to 95 students from the Marmara University, Atatürk Faculty of Education, Turkish Education Department, and their views about the positive and negative effects of the teachers' body language use on the learning levels and attitudes of the students were collected. The study was conducted in the survey model and the answers of the students were evaluated using the content analysis method. At the end of the study, it is found that both students' learning levels and attitudes towards the lessons are substantially affected by the teachers' body language.


ANAHTAR KELİMELER: Türkçe öğretimi, beden dili, dil eğitimi.


KEYWORDS: Turkish education, body language, language education.

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education