ÖZET
Kimya ile ilgili Yüksek Öğretim Programlarına girişte
1989-1992 yıllarına ait ÖSYM verileri esas alınarak, bu
programlardan Kimya Eğitimi, Kimya Mühendisliği ve
Kimya Lisans dallarının sınava giren adaylarca tercih edilme
dereceleri ve tercih eden adayların ne kadarının istedikleri
programlara girebildikleri araştırılmıştır.
Öğretim alanlarına girebilen lisans düzeyinde öğrenci
sayıları belirlendikten sonra bu öğrencilerin başarı durumları
incelenmiş ve başarıya yeterli sayıda öğretim elemanının
olup olmasının etkisi saptanmıştır.
Sonuçların ilgili yüksek öğretim programları arasında
bazı önemli ve anlamlı karşılaştırmalar yapmada kullanılabilmesi
söz konusudur. Karşılaştırmalar sonucu ilgili
yüksek öğretim programlarının hangi puan aralıklarındaki
öğrenciler tarafından tercih edildiği, bu
öğrencilerin mezuniyetlerine göre başarı durumları ve başarılarına
yeterli öğretim elemanının var oluşunun etkisi
gibi konular kesinlik kazanacaktır. Yine bu çalışmada öğrencilerin
bu üç kimya disiplinini tercih etmelerinde disiplinlerin
yabancı dilde veya Türkçe olmasının tercihe
etkisinin olup olmadığı da araştırılmış ve yapılan istatistiksel
değerlendirmelerde eğitim dillerinin farklı olmasının
Kimya Eğitimi, Kimya Lisans ve Kimya Mühendisliği
dallarına girişte farklılıklar yarattığı gözlenmiştir.
Buradan da kendi dilimizde yapılan eğitimin mi yoksa yabancı
dilde yapılan eğitimin mi önemli olduğu sonucunun
tartışılması gerektiği ortaya çıkmıştır.
ABSTRACT
Based on the ÖSYM data of the last years 0989-
1992) about entrance into higher edu ca tion chemistry
programs. this research investigats the degrees of preference
of the graduate programs of Chemistry Education,Chemistry Engineering and Chemistry and how many of
the candidates are placed in the programs selected.
Af ter the number of graduate students are found out
according to the areas of instruction, the achrevement of
these students within the years was examined and the effect
of sufficient faculty members on student successe was
investigated.
it is thought that the results of this research can be
use d in making same important and meaningful comparisons
between the related higher education programs. For
example, the comparisons will highlight the students who
prefer these programs and their lowest and highest scores,
the achievement rates of these students in graduating
from the ir programs and the effect of sufficient faculty
members on their achievement..
In this research, the effect of the medium of instruction
in Turkish or in a foreign language on students'
choices about the three Chemistry programs was alsa investigated.
Statistical evaiuatian indicate that the medium
of instruction plays role in entrance into Chemistry
Education, Chemistry Graduate, and Chemistry Engineering
Programs. Finally, it is concluded which medium
of instructian, in our own language or in a foreign
language, is important.
ANAHTAR KELİMELER: ÖSYM (Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi) Sınav sistemi, kimya lisans programına giriş, kimya mühendisliği programına giriş, kimya eğitimi programına giriş.
KEYWORDS: ÖSYM (Center for Student Selection and Placement for Higher Eduation) - Examination system, entrance into chemistry graduate programs, entrance into chemistry engineering programs, entrance into chemistry education programs.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education