ÖZET
Matematiğe işlemselolarak yaklaşan görüş matematiği
doğrudan doğruya aktarılabilen hazır bir bilgi kabul eder.
Buna karşın, matematiğe kavramsal açıdan bakan görüş,
matematiksel bilginin doğrudan öğretmen tarafından öğrenciye
aktarılabileceğine karşı çıkarak gerçek matematiksel
anlamanın bizzat öğrencinin kendi aktivitelerinden
meydana gelebileceğini savunur. Çalışmanın
birinci bölümünde matematiğe kavramsal açıdan bakmanın
ne anlama geldiği açıklanıyor. İkinci bölümde ise mevcut
matematik öğretmenliği eğitimi ele alınarak kavramsal görüşün
Türk eğitim sisteminde uygulanabilirliği incelenmektedir.
Son bölümde matematik öğretmenliği programları
için yapılabilecek öneriler tartışıldı
ABSTRACT
Procedural view of mathematics assumes that the teacher
is the possessor of ready made mathematical knowledge
is to be conveyed to the studeni. On the other hand, "conceptual
view of mathematics" challenges the assumption
that teachers transmit knowledge to students and argues
that teacher's conceptualizations cannot be given directly
to the learner and conceptual understanding in mathematics
must be constructed by the learner. The first section of
the paper starts by explaining what is meant by the term
"conceptual view of mathematics". The second section
deals with the current pattern of teacher education and
problems in training secondary school mathematics teachers,
and examines the possibilities of liberating the Turkish
mathematics educatian from the procedural view of mathematics.
In the last section, same possible implications for
mathematics teacher educatian are discussed.
ANAHTAR KELİMELER: Matematik eğitimi, hizmetöncesi öğretmen eğitimi.
KEYWORDS: Mathematics education, preservice teacher education.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education