ÖZET
Yüksek öğretim, oldukça geniş kapsamlı ve tüm toplumları
ilgilendiren bir olgudur. Ancak özellikle teorik alanda
yapılan araştırmaların, yazılan kitapların sınırlılığı düşündürücüdür.
Son yıllarda teknolojik gelişmelerde alınan yolla birlikte
toplumlar bireylerin öğrenim düzeylerini yükselterek insan
kaynağını en verimli şekilde kullanmayı gerekli görmektedirler.
Bu makalede yüksek öğretimle bağlantılı öğrenim, eğitim,
öğretim ve yüksek öğretim kelimeleri farklı eğitimeilerin
görüşleri çerçevesinde tanımlanmıştır.
Ardından makalede yüksek öğretim düşüncesinin gelişimine
tarihsel bir süreç içerisinde bakılarak modern üniversite
düşüncesinin nasıl geliştiğine bakıimıştır.
Bugün kitlesel eğitime geçişle birlikte yüksek öğretim
düşüncesinde yatan felsefe ve modern yüksek öğretirnin ne
olması gerektiği değişik boyutlarda bakılarak sürekli tartışma
konusu olan özerklik ve akademik özgürlük kavramlarına
açıklık getirilmeye çalışılmıştır.
Makalede teknolojik, sosyal ve ekonomik değişimlerin
etkisiyle özellikle gelişmiş ülkelerde kaçınılmaz bir yapılanma
olan endüstri - üniversite işbirliğinin kaçınılmazlığı
ve sonuç olarak dıştan yapılan müdahalelerin üniversitelerin
elit yapısında temel değişimlere neden oldukları
görüşü öne sürülmüştür.
Sonuç olarak bugün üniversiteler, endüstri ve iş pazarı
için eleman yetiştiren ve endüstrinin gereksinmeleri doğrultusunda
araştırma faaliyetlerini sürdüren kuruluşlar haline
geldikleri özetlemiştir.
ABSTRACT
This paper has concantreted on the basic concepts of
learning, education, training and higher education from the
different point of views. The idea of higher education and
the root of the modern university has looked upon through
the historical development. Than the paper has considered
the higher education today and their underlying philosophy
and golas. Later the study briefly has outlined the
two conflicted terms of autonomyand academic freedom.
The research which is the main activity of the university
has shortly discussed with the impact of the technological,
social and economic changes
ANAHTAR KELİMELER: Özerklik, akademik özgürlük, işgücü gereksinimi, sosyal değişim, ekonomik değişim, derece, diploma.
KEYWORDS: Autonomy, academic freedom, manpower needs, social change, economic change, gualification.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education