ÖZET
Bu araştırmada, Pittsburgh Üniversitesi'nde lisans üstü
eğitim yapan yabancı öğrencilerin uyum problemleri ve
bunları çözebilmek için geliştirdikleri stratejiler ve başvurdukları
yardım kaynakları incelenmiştir. Uyum problemleri
ile bu öğrencilerin cinsiyetleri, medeni durumları,
yaşları, coğrafi bölgeleri, Amerika'da kalma süreleri, akademik
düzeyleri, branşları, lisan yeterlikleri ve mali destek
kaynakları arasında anlamlı farklılıklar olup olmadığı araştırılacaktır.
Araştırmanın örneklerni, 90 değişik ülkeden
gelen 500 öğrenciden oluşmuştur. Veri toplama aracı olarak
"Michigan Yabancı Öğrenci Problem Envanteri" ve açık
uçlu sorular kullanılmıştIT.
Araştırmanın temel bulguları şunlardır: (1) Onbir problem
alanındaki uyum problemlerinin karşılaştınlması sonucunda,
lisans üstü eğitim yapan yabancı öğrencilerin algıladıkları
problemler en fazla 'İngilizce' ve 'mali yardım'
alanlarındadırr. (2) Kız öğrenciler, 'sağlık hizmetleri' ve 'akademik
kayıtlar' problem alanlarında erkek öğrencilere nazarari
daha fazla güçlüklerle karşılaşmaktadırlar. (3) 'Yerleştirme
hizmetleri' problem alanı hariç, diğer problem
alanlarında, değişik kıtalardan gelen öğrenciler arasında
problemleri algılama yönünden anlamlı farklılıklar bulunmuştur
(.001 düzeyinde). Avrupalı öğrenciler diğer kıtalardan
gelen öğrencilere nazaran bütün problem alanlarında
daha az güçlüklerle karşılaşmaktadırlar. (4) 'Kabul-
Kayıt' problem alanında Beşeri Bilimlerde okuyan öğrencilerin,
diğer alanlarda çalışma yapan gruplardan daha
fazla problemleri vardır. (5) Master öğrencileri, 'Kabul-Kayıt',
'Akademik Kayıtlar', 'Sosyal-Kişisel', 'Yaşama-Yiyecek' ve 'İngilizce'
problem alanlarında doktora öğrencilerinden daha
fazla problemleri olduğunu belirtmişlerdir. (6) İngilizce yeterlik
puanı yüksek olan öğrencilerin, düşük olanlardan
daha az problemi vardır. (7) Devlet bursuyla okuyan öğrencilerin
'İntibak Hizmetleri', 'Akademik Kayıtlar', 'Sosyal-
Kişisel', 'Yerleşme-Yiyecek', 'Dini Hizmetler' ve 'İngilizce
problem alanlarında, diğer gruplardan daha fazla problemleri
vardır. (8) Yabancı öğrencilerin uyum problemlerini
çözmek için geliştirdikleri stratejiler şunlardır: Vatan hasreti
ve yalnızlık duygularını gidermek için, ülkelerine sık sık
mektup yazmak, telefon etmek ve yakın arkadaşlıklar kurmak;
İngilizcelerini geliştirmek için, Amerikalılarla konuşmak;
mali destek sağlamak için üniversite dışında çalışmak
ve arkadaşlarından ödünç para almak. (9) Yabancı
öğrenciler uyum problemlerini çözerken en büyük desteği
ailelerinden almaktadırlar.
ABSTRACT
This study examined the adjustment problems of foreign
graduate students attending the University of Pittsburgh
and coping strategies and sources of help utilized by
those students in their efforts to dea i with the problems
they face. Differences among students were examined by
gender, age, marital status, and geographical region, academic
level, major field, English proficieney, and sources
of financial support. The data were collected using the
Michigan International Student Problem Inventory (MISPI).
: The sample comprised 500 foreign graduate -students from
90 countries attending University of Pittsburgh in Spring
term, 1993.
The major findings of the study were: O) foreign graduate
students reported having the most diffjculties in English
Language and Finandal Aid of the eleven problem areas
of the MISPI sub-scales; (2) female students
experienced significantly more problems in the Health Services
and the Acadernic Records areas than male counterparts;
(3) there were significant differences among the students
from the five geographical regions in all problem
areas except Placement services. European students reported
fewer problems than the remaining four regional
groups in all the problem areas; (4) in the Admission-
Selection area, the students majoring in Humanities experienced
significantly more problems than other groups;
(5) master's students reported having than doctoral students
in the Admission-selection, Academic Records, Social-
Personal, Living-Dining, and English Language areas; (6)
the students who had high English proficiency scores experienced
significantly fewer problems than those who had
low English proficieney scores; (7) the students sponsored
by their home governments experienced significantly more
problems with orientation services, academic records, social-
personal, living-dining, religious services, andEnglish
language than respondents in other groups; (8) coping
strategies utilized by foreign students in adjusting were:
writing letters to home, telephone calls to home, speaking
to Americans, finding close friendships, taking illegal offcampus
jobs, and obtaining loans from friends; and (9) the
family was the most helpful in solving their adjustment
problems.
ANAHTAR KELİMELER: Yabancl öğrenci, problem, uyum, uyum problemi, başetme stratejileri, yardım alınan kaynaklar.
KEYWORDS: Foreign student, adjustment, adjustment problem, foreign student's adjustment problems, coping strategies, sources of help.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education