ÖZET
il milli eğitim müdürlerinin , denetçilerin bazı denetsel
rol ve etkinlikleri ile diğer bazı yönetsel konulara ilişkin görüşleri
ile ilgilidir. Çalışmada, İngiltere'de Leicester Üniversitesi'nde
1993 yılında yapılan bir doktora çalışması için
Türkiye'de 10 ilde görev yapan öğretmen, denetçi ve milli
. eğitim müdürlerinden toplanan veriler temel alınmıştır.
Araştırmada yer alan gruplardan kendilerine verilen 10
"önerme"ye ilişkin görüşlerini "tümüyle katılıyorum" dan
"hiç katılmıyorum"a uzanan beşli bir ölçek üzerinde belirtmeleri
istenmiştir. Elde edilen bulgular, gruplar arasında
birçok denetsel rol ve etkinlik ile yönetsel konuda istatistiksel
anlamda önemli görüş farklılıkları bulunduğunu
ortaya koymaktadır. Farklılıkların "kavram~al
önerme"lerden ziyade, özellikle "mevcut uygulamalara ilişkin
önermeler"de daha fazla olduğu görülmektedir. Bundan
başka, ortaya çıkan ilginç bir bulgu da, öğretmen görüşleri
ile denetçi görüşleri arasında birçok konuda anlamlı
görüş farklılıkları bulunurken, denetçilerle il milli eğitim
müdürlerinin önermelerin hemen tümüne ilişkin benzer görüşlere
sahip olmalarıdır. Özellikle üzerinde çok tartışılan
bazı "önerme"ler ve bunlara ilişkin bulgular makalenin son
bölümünde tartışılmıştır.
ABSTRACT
This artide concerns the opinions of prirİıary school
teachers and supervisors and provincial directors of education
on some general statements about supervisory roles
and activities and administrative matters in Turkish primary
education. The statistical data utilized here were gathered
from a study carried out in ten provinces of Turkey for fulfilment
of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy
at the University of Leicester, England. The entire
thesis was submitted in 1993.
Groups were requested to state their opinions ab out
given 10 statements on a five point scale ranging from
"strongiy agree" to "strongiy disagree". It is appeared from
the findings that there were statistically significant differences
among the views of teachers, supervisors and directors
on these given general statements about supervisory
roles, activities and administrative matters in Turkish
primary education conceming especially with prevailing
practices, rather than the conceptual ones. Although there
were statistically significant differences between the views
of teachers and supervisors, directors and supervisors were
in accord in their views on most of the statements. A discussion
related to the findings especially on the controversial
ones is also produced in the last section of the article.
ANAHTAR KELİMELER: Denetim, teftiş, yardım, rehberlik, soruşturma, okulların yönetimi (veya işletmesi), eğitimsel etkinlik, denetimsel etkinlik, ilkokul, yenilikçi davranış, merkezden yönetim, yerinden yönetim, otonomi, hesap verme.
KEYWORDS: Supervision, inspection, advice, guidance, investigation, administration (or management) of schools, educational activities, supervisory activities, primary schools, innovative behaviour, centralisation, decentralisation, autonomy, accountability.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education