ÖZET
"Jessica mit Konstruktionsfehlern" çağdaş İsviçre edebiyatının
çok ödüllü yazarlarından Claudia Storz'un ilk romanıdır.
Eserin odak figürü crohn hastasıdır ve günlük tutmaktadır.
Onun, bu umarsız hastalıkla düşünsel düzeyde
başedebilmesi konusunda yazma eyleminin terapötik işlevinin
edebiyat bilimi düzleminde araştırılması makalenin
amacını oluşturmaktadır. Bu yapılırken yazma eyleminin,
kendisi de chrohn hastası olan Storz'un yaşamındaki işlevi
ve romanın yazıldığı edebiyat ekolünde görülen bu konudaki
eğilim de göz önünde tutulmuştur. Ağırlıklı olarak
"metne dayalı" (werkimmanent) yöntemin uygulandığı in-
'celemede, yazma eyleminin yazarın yaşamındaki terapötik
işlevinin odak figür için geçerli olmadığı sonucuna varılmıştır.
ABSTRACT
"Jessica mit Konstruktionsfehlern" is the first novel of
the award-winning contemporary Swiss novelist Claudia
Storz. Like the novelist herself, the chief character in the
novel suffers from Morbus Krohn. Anather common point
between them is that they keep a diary, that is, they write
something. The aim of this monograph is to search for the
therapeutic function of the act of writing on the incurable
disease which makes life difficult for its victims. It is hoped
that this aim will be achieved by handling the problem
from a literary point of view and by focusing attentian on
how the sufferer fights with illness by employing herself
mentaııy. It has alsa been the aim of this paper to examine
the literary tendeney of the period in which the novel was
written and the function of the act of writing on the psychological
mood of the writer herseif. It has be en observed
that the therapeutic function of the act of writing is not so
effective on the heroine as it is on the writer herself.
ANAHTAR KELİMELER: Hastalık, tedavi, yazmak
KEYWORDS: Illness, therapy, to write.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education