ÖZET
Ortaöğretirnde yabancı dilin amaca ulaşılacak
düzeyde öğretilememesi karşısında, sistemin düzeltilmesi veya
yeni bir sisteme geçilmesi yerine Anadolu Lisesi adıyla, yabancıdille öğretim yapılan özel statülü okulların açılması yönüne gidilmiştir.
Bu okulların rağbet görmesi üzerine, öğretim kadrosunda
bulunması gereken özellikler dikkate alınmadan sayıları
birden artırılmış, ihtiyacın karşılanması konusunda bu tür okulların
paralı olanları açılmıştır.
Son yıllarda, ortaöğretimden sonra yükseköğretirnde de yabancı
dille öğretime hız verilmiş, normal statülü üniversitelerde
yabancı dile verilen önem gitgide azalırken bazı üniversitelerin
tümünde, bazı üniversitelerin belirli fakülte veya bölümlerinde
yabancı dille öğretime geçilmiştir.
Ortaöğretirndematematik, fizik, kimya, biyoloji derslerinin
yabancı dille yapılması öğrencilerin yabancı dil bilgilerine
katkıda bulunabilir; ama, alan bilgilerinin edinilmesini
güçleştireceği ve düzey düşüklüğüne sebep olacağı açıktır.
Ayrıca bu okullardaki hazırlık sınıfları eğitime fazladan bir yıllık
yük getinnektedir.
Aynı durum yabancı dille öğretim yapılan ünivel'siteler için
de geçerlidir. Hazırlık sınıfında süre kaybının, üst düzey bilgilerinin
bir yabancı dille elde edilmesinin zorluğunun yanı sıra dil
ile düşünce arasındaki bağıntı dikkate alındığında, yabancı dille
öğretirnin bilimsel düşüncenin gelişmesini engellemesi gibi bir
tehlikesi daha vardır. Ayrıca, edinilen bilgilerin yabancı dille
kullanılacağı istihdam alanları yok denecek kadar azdır.
Gerek ortaöğretim gerekse yükseköğretim kurumlarının
büyük bir kısmında yabancı dili en arka plana itip bazılarında yabancı
dille öğretim yapmak yerine, ortaokuldan başlamak üzere,
yükseköğretirnin sonuna kadar bir yabancı dili iyi derecede
öğretirken liseden itibaren öğrencilerin seçebilecekleri, ancak
zorunlu olacak ikinci bir yabancı dilin öğretilmesinin daha
uygun olacağı düşüncesindeyiz.
ABSTRACT
In view of the fact that foreign language
could not be taught effectively in secondary education to reach
the objectives, the new schools which have privileges have been
opened under the name of "Anadolu Lisesi" whose educational
languages were English, German, and French, instead of the
improvement of the system or replacement of it with a better one.
Upon the great demand for them, the total numbers of these schools
were increased abruptly irrespect of the requirements which
the teaching staff should have; and even tutional private schools
of this kind were opened.
In recent years, following the way accepted in the secondary
education, the higher education has maintained teaching in the
foreign language. On the one hand, while the public universities
ignore the significance of the foreign language taught; on the
other hand, the education in the foreign language was realized in
certain faculties of some universities and in all the faculties of
some others.
In secondary education, teaching mathematics, physics, biology,
and chemistry in the foreign language can also contribute
to students' knowledge of that foreign language. However, it is
clear that it causes deficiency in leaming those scientific courses
as well as creating difficulties for the students.
The same is also valid for the universities whose educational
language is a foreign language.
Considering the relationship between language and thought
in addition to the fact that students waste time in preparatory
classes and that it is hard to learn the higher-Ievelled knowledge
in the foreign language, we can daim that teaching in the foreign
language is an obstruction for the improvement of scientific thinking.
Furthermore, the employment fields where the required
knowledge acquired in the foreign language will be used are rather
restricted.
I believe that, starting from the secondary schools till the end
of the universities so as to try to teach a foreign language satisfactorily,
it will be better to teach a second compulsory foreign
language which can be selected by the students from high schools
on, instead of underrating teaching of a foreign language in
most of the schools of both secondary and higher education.
ANAHTAR KELİMELER: yabancı Dil Öğretimi, Yabancı Dille Öğretim.
KEYWORDS: Foreign Language Teaching; Foreign Language medium of instruction; FL T and Mother Tongue
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education