ÖZET
Bir toplumun insanlarının sahip olduğu eğitimin niteliği,
o ülkenin gelişmişlik düzeyini belirleyen ölçüt olmuştur.
Bunun için günümüzde bilgi ve eğitim; kalkınmanın, gelişnıenin
ve saygınlığın en etkili aracı olarak görülmekte, bu amaçla
eğitim harcamaları toplumun insana, insangücü kaynaklarma
yapılan en değerli yatırımı olarak nitelendirilmektedir.
Öte yandan üniversiteler de, toplumların gelişmesi ve
kalkınmasında öncülük eden ve kültürel, ekonomik, siyasal ve
bilimsel hayatında en etkin roloynayan kültürel iletişim merkezleri
haline gelmiştir.
Yarışan bir dünyada üniversiteler yenı hedeflerini ve
eğilimlerini saptamıştır.
2000'li yılların teknoloji toplumunda yükseköğretim sistemini
tanımlayabilecek, hedeflerini oluşturabilecek anahtar kavramlar
şunlardır; kitlesel eğitim, sürekli eğitim, elit eğitim, programlararası
esnek eğitim, küreselleşme, akreditasyon, ileri eğitim
teknolojileri ve planlı temel araştırmalardır.
Yükseköğretimimizin temel sorunlarını ve bu konudaki
önerilemizi de şu şekilde özetleyebiliriz:
Ülkemizde, her kademedeki eğitim sorunları gibi
yükseköğretimin sorunları da yeterince araştırılıp bilinçli bir kamuoyu
oluşturulamamıştır.
Yükseköğretimde belirlenen hedefler henüz somut biçimde
tanımlanmamış, bunlara ulaşmak için gerekli çalışmalar
yapılmamıştır.
Ortaöğretimde nitelik ve nicelik açısından yeterli gelişme
sağlanamamış, yönlendirme ilkesine uyulmamıştır.
tnsangücü-eğitim-istihdam ilişkileri sağlanamamıştır.
Yükseköğretimde tekdüzelik hiikimdir.
Öğretim üyeliği çekici hiile getirilememiştir.
Yükseköğretimde eğitimin niteliği üzerinde gereken şekilde
durulmamıştır.
Bilimsel araştırmalar yeterince teşvik edilmemiş; uygulamalı
araştırmalar için sanayi kuruluşları ile gerekli işbirliği
sağlanamamıştır.
ABSTRACT
The quality of education that the society has
in a country is nowadays being considered as the major indicator
for its level of development. For this reason, know ledge and education
have been considered as the most effective tool for social
development, progress and respect. In this respect, educational
expenditures have been accepted as the most valuable investment
made in human beings and human resources.
On the other hand, universities are leading institutions for the
social development and progress and cultural communication
centers which play an effective role in cultural, economic, political
and technical parts of life.
In this world of competition, universities have determined
their new targets and tendencies.
In the technological society of the 2000's, key notions which
can define higher education systems and form their targets are:
mass education, continuous education, elite education, interdisciplinary
flexible education, globalisation, accreditation, advanced
education technologies and planned basic researches.
Here is a summary of the basic problem s of our higher education
and our proposals to solve them:
Like the problem s of other educationallevels, the problems
of higher education in our country have not been examined carefully
and there is no public opinion on them yet.
The determined objectives ofhigher education have not been
identified clearly yet and there has not been enough work to realize
the determined objectives.
There have not been considerable qualitative and quantitive
developments at secondary education and guidance is not
taken seriously.
There has never been a realistic balance of manpower, education
and employment.
Higher education sounds quite monotonous.
Teaching has not been considered as an attractive job.
Quality of education at higher education has not been studied
adequately.
Scientific researches have not been supported sufficiently
and there has not been enough cooperation for applied researches
between universities and industrial cooperations.
ANAHTAR KELİMELER: Yükseköğretimde yenı eğilimler ve Türkiye'deki durum.
KEYWORDS: Newlendencies in higher education and the Turkish case.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education