ÖZET
Bu araştırmanın amacı, örtük özellikler teorisinin
Rasch modeliyle ve klasik test teorisi ile kestirilen madde ve yetenek
parametrelerinin benzer yönlerini ortaya koymaktır. Bu
amaçla, ilkokul 5. sınıf için hazırlanmış Türkçe ve matematik
testlerine öğrencilerin verdikleri cevaplardan yararlanılmıştır.
Sonuçta, madde güçlük indekslerinin birim normal değerleri ile
Rasch modeliyle kestirilen bg parametreleri arasında oldukça
yüksek korelasyonlar bulunmuştur. Ayrıca, Rasch modeliyle ve
Rasch modelinde bg parametresi yerine madde güçlük indekslerinin
birim normal değerleri ve klasik test teorisi ile kestirilen yetenek
ölçüleri arasında, özellikle ileri yetenek düzeylerinde
yüksek korelasyonlar bulunmuştur.
ABSTRACT
The purpose of this study is to find out the similarities
of both item parameters and ability parameters estimated
by the Rasch model of latent traits theory and the clasical test
theory. The data used in this studyare the responses to Turkish
and mathematic tests given by the fifth grade primary school students.
There found a high level of correlations between the unit
normal values of item difficulty indexes and the bg parameter estimated
by the Rasch modeL. In addition to this, there also appeared
a high level of correlations among the ability levels estimated
by the Rasch modeL, the unit normal values of item difficulty indexes
that were used instead of the parameters in Rasch model
and classical test theory. The correlations were higer in higher
ability levels.
ANAHTAR KELİMELER: Örtük Özellikler, Klasik Test Teorisi, Madde Güçlüğü
KEYWORDS: Rasch Model, Clasİcal Test Theory, Item Difficulty, Item Parameters
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education