ÖZET
Örgütsel amaçların gerçekleştirilmesinde denetim,
büyük bir paya sahiptir. Denetim, örgütsel amaçların
gerçekleşme derecesinin saptanması, değerlendirilmesi,
düzeltilmesi ve geliştirilmesi etkinliklerinden oluşan çembersel
bir süreçtir. Eğitimsel denetim, eğitimsel amaçları gerçekleştiren
ve etkin eğitim için ortam hazırlayan bir araçtır.
Türkiye'de eğİtim denetimi, Milli Eğitim Bakanlığına
doğrudan bağlı "Bakanlık Denetçileri" ile illerde valiliklere bağlı
"Ilköğretim Denetçileri" tarafından yürütülmektedir.
Denetim ögeleri açısından denetimin amaçları,a) eğitimsel
amaçların gerçekleştirilme durumu, b) eğitimselortamın uygunluğu
c) Kullanılan teknik ve yöntemlerin uygunluğu, d) ölçme ve
ıdeğerlendirme araçlarının uygunluğu, e) öğretmenlerin çabaları,
f) Okul-çevre, öğretmen-öğrenci-yönetici işbirliği ve eşgüdümü,
g) denetimin kendisine ilişkin sorunlarıyla ilgili olarak durum
saptamak, değerlendirmek, düzeltrnek ve geliştirmek olarak be-
Iirtilebilir.
Eğitimde denetimin amaçlarının gerçekleşmesinin,
amaçlılık, planlılık, bütünlük, açıklık, süreklilik, demoktatiklik,
bireysel farklılıkların dikkate alınması, ve iyi insan ilişkilerine
dayanması gibi ilkelere bağlı olduğu söylenebilir.
ABSTRACT
Supervision has a great share in fulfilling or~
ganizational objectives. Supervision is a cylcing process consisting
of the activities of identification of the degree of the fulfilmint
of organisational objectives, evaluation, correction and
development. Educational supervision is a means of realising
educational objectives and preparing a medium for efficient education.
In Turkey, educational supervision is performed by the supervisors
directly belonging to Ministry of Education and the
primary education supervisors belonging to governorship in the
provınces.
The objectives of educational supervision in terıns of supervision
elemants are identification, evaluation, correction and development
of a) the fulfilment of educational objectives, b) educational
medium, c) appropriateness of the methods and the
techniques. d) means of measurement and evaluation, e) endeavour
of teachers, f) co-operation and co-ordination of schoolenvironment,
teacher-student-administrator, g) the problems of
supervision itself. Fulfilling the objectives of educational supervision
depends on certain principles such as having an objective,
plan, deamess, integrity, continuity, being democratic, awareness
of individual differences and depending on hUlnan
relations.
ANAHTAR KELİMELER: Amaçlar,lıkeler, Denetim
KEYWORDS: Objectives, principles, supervision.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education