ÖZET
UNESCO'nun verilerine göre, II. Dünya Savaşı'ndan sonra tüm eğitim sistemlerinde büyük bir sayısal genişleme olmuş ve öğrenci sayısı (1960-80) ikiye katlanmıştır. Bu genişlemenin büyük bölümü gelişmekte olan ülkelerde gerçekleşmiştir. Diğer taraftan, aynı dönemde, kamu eğitim harcamalannda da yaklaşık LOkatlık bir artış olmuştur. Ancak bu harcamalann sadece % 12'si gelişmekte olan ülkeler tarafından yapılabilmiştir. İşte, bir taraftan eğitim talebindeki patlama diğer taraftan finansman darboğazı gelişmekte olan ülkeleri eğitim maliyetlerinin azaltılması yönünde yeni arayışlara götürmüştür. Pek çok gelişmekte olan ülkede gözlenen bazı alternatif stratejiler şunlardır: Okul sürelerinin kısaltılması, okula daha ileri yaşlarda başlama, sınıf kapasitelerinin artırılması, çoklu eğitim, tesislerin tam kullanımı, öğretmen ve sermaye maliyetlerinin düşürülmesi, sınıf tekran ve okul terklerinin azaltılması vb.
ABSTRACT
According to the UNESCO estimates, after
the World War II, a rapid quantitative expansion occured in all
educational systems and the total world enrolments (between
1960 and 1980) roughly doubled. The bulk of this great expansion
was achieved by the developing countries. On the other hand,
in the same period, total public education expenditures increased
about ten-fold. But only 12 per cent of these expenditures was
used by the developing countries. The explosion in educational
demand combined with financial crisis directed the developing
countries to new pursuits of cost-saving strategies. Some of the
cost-saving strategies seen in the developing countries as fo1-
lows; reducing the years of schooling, starting the school at later
ages, increasing class sizes, multi-shift schooling, reducing teacher
and capital costs, preventing repetitions and drop-outs ete.
ANAHTAR KELİMELER: Maliyetin azaltılması, maliyetten tasarruf edilmesi
KEYWORDS: Co st reduction, cost-savings.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education