ÖZET
Bu çalışma, bireylerin belli entelektüel görevlerde,
farklı düzeylerde, başarı veya başarısızlık beklentisi
geliştirdikleri sayıltısına dayalı olarak geliştiriidi: Başarı veya
başarısızlık beklentisinin güçlü olması, güdüleri ve tercihleri
yönlendirmede karar verici bir roloynar.
Bu çalışmanın amacı, temelde ingilizce öğretmenliği programında,
ikinci sınıf öğrencilerinin, Eğitim Psikolojisi (EBB
321) dersinde başarı beklentileri ile genel sınavlardaki erişi
düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektedir,
Çalışmaya üç değişken alınmıştır, Bunlar (1) öğrencilerin
genel sınavlarındaki akademik başarıları, (2) öğrencilerin başarı
beklentisi, (3) öğrencilerin algıladığı biçimde akademik başarıyı
etkileyen faktörler.
Bulgularda, öğrencilerin genel sınavlarda ulaştıkları akademik
başarı puanları ile başarı beklentileri arasında olumlu-düşük
bir ilişki olduğu(r= .441, r2=.1625)gözlenmiştir. Başarı nedenlerini,
sınıf ta tartı§maya katılma ve kendi yalı§ma stratejileri olaolarak
algılayan öğrencilerin yalnız başarı beklentilerinde değil akademik
başarı puanlarında da üst düzeyde yer aldıkları
görülmüştür.
ABSTRACT
The study is developed on the assumption
that is Individuals develop different degree of expectancy of succe
ss or failure on particular intellectual tasks: At a stronger level
of expectancy of success on failure has a determining role in guiding
preferences and motives.
The aim of this study is mainly to find out the relattions between
degree of students' achievement expectancy and the level
of achievement on the final examination of Educational Psychology
course (EBB 321), at the second grade of English Teacher
training Programme.
Three variables are included to the study. These are (1) academic
achievement of students on the final exam, (2) Students'
expectancy for the achievement, (3) factors perceived by students,
effect student academic achievement.
Findings point out that there is a low positive correlation between
studenls' expectancy and the academic grades students received
on the final exaınination (r= .441, r2=.1625). The number
of students who perceive their involvement in classroom
discussion and their studying strategy as achievement factors,
take place on the higher grade, not only on the expectancy but
also on the achievement score.
ANAHTAR KELİMELER: Başarı beklentisi, akademik başarı, denetim odağı.
KEYWORDS: Achievement expectancy, academic achieyement, locus of control.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education