ÖZET
Bu araştumanın amacı, ilkokul 4. sınıf Sosyal Bilgiler
dersinde öğrencilerin akademik benlik kavramı, ders içi
öğrenme ve ders dışı çalışma yolları ile başarıları arasında bir
ilişki olup olmadığını belirlemektir. Araştumanın sonucunda
akademik benlik kavramı ile başarı ilişkisi üst-sosyo ekonomik
düzeyokullarda yüksek, ders içi öğrenme stratejileri ile başarı
ilişkisi düşük çıkmıştu. Ayrıca, ders dışı çalışma yolları ile
başarı ilişkisi yüksek bulunmuştur. Üst-sosyo-ekonomik düzey
okulundaki öğrenciler, alt sosyo-ekonomik düzeyokulundaki
öğrencilerden daha başarılı bulunmuştur.
ABSTRACT
The purpose of this research is to determine
the relation between forth grade students academic self concept,
their learning styles in the classroom, study styles out of the classroom
and achievement in the social studies. The result of this
studyare summarized as follows: The relation between academic
self concept and achievement was found high in the high socioeconomic
level school, the relation between learning styles in the
class and achievement was found low. In addition the relation
between study styles out of the classroom and achievement was
found high. The students who attanded school in the high socioeconomic
level was found more succesfull than the students who
attended school in the low socio-economic level.
ANAHTAR KELİMELER: Öğrenme stratejileri, ilkokul, ilkokullarda sosyal bilgiler öğre timi.
KEYWORDS: Learning strategies elementary schooL. Teaching of the social studies in the elementary schooL.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education