ÖZET
Bu makale, bütünü 1993 yılında Leicester
Üniversitesi'nde yapılan doktora çalışmasının bir bölümünü
içermektedir. Çalışma, Türkiye'deki ilköğretim denetçilerinin
önceden belirlenmiş bazı yenilikçi davranışları denetim uygulamalarında
ne derecede gösterdikleri ile ilgilidir.
Çalışmanın amaçlarından birisi, ilköğretim denetçilerimizin
uygulamada gösterdikleri yenilikçi davranışların, gerek kendilerine
gerekse denetledikleri öğretmenlere sorularak ortaya
çıkarılması idi.
Çalışmada yer alan denetçi ve öğretmenlerin eğitim ve
öğretim yaşantılarına dayalı olarak vermeleri istenen yanıtlara
göre, ilköğretim denetçileri yenilikçi davranışların büyük
çoğunluğunu gerek nicelik, gerekse nitelik yönünden
göstermemektedirler.
Araştırma bulguları, Türkiye'de uygulanmakta olan
ilköğretim denetimlerinde "kalite kontrol" ve "değerlendirme"
odaklı etkinliklerin, "rehberlik" ve "yardım" amaçlı etkinliklerden
daha ağırlıklı olarak yer aldığını ortaya sermektedir. Ancak,
yine araştırma bulgularına göre, olması gereken ise bunun tam
tersidir .
ABSTRACT
This paper is a brief summary of a study carried
out in ten provinces of Turkey for fulfilment of the requirements
for the degree of Doctor of Philosophy at the University
of Leicester, England. As the title tries to stress, this artiele
concerns primary school supervisors' practical involvement in
certain specific innovative behaviours and practices. The entire
thesis was submitted in May 1993.
The aim of the study was to attempt to focus on tl1e relationship
between educational innovation and primary school supervision
in Turkey. The main focus is on the innovative behaviours
exhibited by the primary school supervisors. Thus, the experiences
of primary school teachers and primary school supervisors
about these behaviours are identified.
The findings of the study revealed that the vast majority of
the pre-defined would-be innovative behaviours of supervisors
had not been adequately exhibited both in quantity and quality.
according to the responses of the vast majority of the teachers.
However, a substantial proportion of the supervisors reported
that tl1ey had exhibited those behaviours. The findings also suggested
that tl1e "quality control" or "assessment" aspect of the
primary school supervisian in Turkey was given more weight
than tl1e "support" and "advice" aspects of il. However, the results
also highlighted that there was a need for shifting of the
focus away from monitoring and inspection to support and advice
in supervisory activities.
ANAHTAR KELİMELER: Yenilikçi Davranış, Yenilik, Yenileşme, Buluş, Denetim, Teftiş, Denetçi, Müfettiş, İlköğretim. Eğitimsel Yenilik.
KEYWORDS: Innovation, Supervision, Inspection, Primary School, Innovative Behaviour.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education