ÖZET
Bilim
ve
teknolojinin
hızla
ilerlediği
çağımızda
top-
lumun
ilerlemesi
,
yapıcı,
yaratıcı
ve
eleştirici
düşünme
ye-
teneğinin
kazanılabilme
ve
geliştirilebilmesi
ile
müm-
kündür.
Birçok
teknolojik
ve
bilimsel
gelişmede
temel
fen
bilimlerinin
çok
önemli
etkisi
vardır.
Özellikle
orta
dereceli
okullarda
verilen
fen
ile
ilgili
derslerin
çağın
gereklerine
uygun
içerikli
ve
öğrencilerin
yukarıda
belirtiğimiz
yapıcı,
yaratıcı
ve
eleştirici
düşünme
yeteneklerini
geliştirici
yönde
olması
gerekir.
Bu
çalışmada
Lise
müfredatında
olan
Fen
Bilimleri
I,II
ve
Kimya
I,II,m
derslerindeki
kimya
konu
ve
kavramlarının
önem
dereceleri,
öğrencilerin
zorlandıkları
ve
ilgilerini
çeken
konu
ve
kavramların
saptanması,
öğ-
retmenlerin
kullandıkları
öğretim
yöntemleri
ve
laboratuvar
uygulamasında
bulunup
bulunmadıkları,
kullanılan
ders
ki-
taplarının
yeterliliği,
Fen
Bilimleri
derslerini
veren
branş
öğ-
retmenlerinin
karşılaştıkları
zorluklar
ve
bu
derslerin
için-
deki
kimya
konularının
diğer
fen
konularıyla
(fizik,
biyoloji)
bütünlük
sağlayıp
sağlamadıkları,
diğer
taraftan
ile-
riki
yıllarda
alınacak
fen
derslerine
temelolma
ve
çağın
ge-
lişmelerine
uygunluğu
ve
okullarda
kimya
konularına
ay-
rılan
surenin
yeterliliği,
Türkiye'
nin
değişik
şehirlerindeki
genel
liselerden
135
kimya
öğretmeninin
fikrine
baş-
vurularak
incelenroiştir.
Elde
edilen
sonuçlara
göre
Fen
Bi-
limleri
i
ve
II
ders
programlarının
içeriği
ve
kendi
içinde
fazla
tutarlı
olmaması
aksayan
yönleridir.
Bazı
kimya
konu
ve
kavramlarının
bu
derslerin
içinde
olmaması
gerektiği,
fizik,
kimya
ve
biyoloji
konularının
birbirleriyle
bir
bü-
tünlük
sağlayamadığı
belirtilmiştir.
Fen
Bilimleri
derslerinde
kimya
öğretmenlerinin
madde
ve
özellikleri,
maddelerin
ay-
rılması,
elementler
ve
bileşikler
adı
altındaki
bölümleri
ver-
mesi
bir
sıkıntı
yaratmamasına
karşın
diğer
bölümler
özel-
likle
canlılar
ve
hücre,
insan
vücudu,
canlılar
v(c
çevre,
madde
ve
elektirik
konuları
sıkıntı
yaratmaktadır.
Zaman
zaman
bu
konular
hakkında
öğrenci
sorularını
ce-
vaplamakta
zorluı.
çekilmektedir.
Fen
Bilimleri
derslerinin
tek
bir
branş
öğretmeni
tarafından
verilmemesi,
kalıcı çözümün ise
Eğitim
Fakültelerinde
Fen
Bilimleri
Öğretmenliği
programının
açılmasıdır.
Seçmeli
olarak
verilen
kimya
ders-
lerinin
müfredatlarının
öğrencilerin
ilgisi
ve
konuların
zor-
luk
derecesine
göre
yeniden
gözden
geçirilmesi
gerektiği
ortaya
çıkmıştır.
Feı:ı
ve
kimya
derslerinde
deney
sayısının
azlığı
ve
yarıdan
fazla
okulda
deney
yapılmadığı
gö-
rülmüştür.
Ders
kitaplarının
tam
istenilen
düzeyde
01-
madığıda
ifade
edilmiştir.
Bu
derslerde
öğretmenler
ağırlıklı
olarak
anlatım
yöntemini
kullandıklarını
belirtmişlerdir.
Mo-
dern
fen
programları
için
çok
önemli
olan
bilimsel
yön-
temin
oldukça
az
sayıda
öğretmen
tarafından
kullanıldığı
anlaşılmıştır.
Öğretmenler
ders
geçme
sisteminin
eğitim
ve
öğretim
açısından
ve
öğrenci
başarısı
açısından
sınıf
geçme
sistemine
göre
biraz
daha
etkili
olduğu
fikrinde
olmakla
birlikte
bu
çok
belirgin
değildir.
ABSTRACT
Today,
technological
and
scientific
development
are
the
most
important
goal
of
many
countries
in
the
world.
This
technological
development
is
created
by
the
aid
of
science.
Science
education
given
to
students
in
high
school
and
university
can
create
individuals
who
adapt
the
tech-
nological
changes
and
innovations
easily.
Also,
science
education
programs
in
schools
can
help
students
to
de-
velop
their
thinking
abilities.
These
may
be
creative
ability,
critical
thinking
ability
or
formal
reasoning
ability.
These
higher
mental
processes
are
stressed
because
this
type
of
learning
enables
individuals
to
apply
their
learning
ability
to
many
problems
in
school
life
and
in
daily
life.
Students
having
higher
mental
abilities
can
understand
the
re-
lationships
among
scientific
concepts
and
principles
easily,
and
they
can
apply
them
to
new
situations.
For
these
re-
asons,
today
the
main
purpose
of
science
education
is
to
develop
students'
science
achievement
and
reasoning
abi-
lity.
High
school
science
curricula
and
teaching
strategies
should
be
devised
and
constructed
in
such
a
manner
that
theyare
directed
toward
the
building
of
conceptual
un-
derstanding
in
science
and
attitudes
toward
science.
Che-
mistry
curriculum
is
a
part
of
science
education.
In
this
work,
we
investigater
as
systematically
as
possible
the
ge-
neral
characteristics
of
chemistry
curriculum
(General
Sci-
ence
Courses
I
and
II;
Chemistry
Courses
I,
II,
and
m
as
elective
courses)
at
high
school
level.
The
main
problems
of
the
study
to
be
answered
by
the
chemistry
teachers
can
be
stated
as
follows:
Is
the
chemistry
concepts
and
topics
in
General
Science
courses
suitable
for
a
content
or-
ganization
which
promotes
an
integration
among
different
disciplines
of
science?
Is
the
chemistry
concepts
and
topics
in
General
Science
and
Chemistry
courses
suitable
for
an
organization
which
fits
with
the
students'
levels
of
re-
adiness
and
their
abilities
of
comprehension?
Is
the
che-
mistry
concepts
and
topics
in
General
Science
and
Che-
mistry
courses
representative
of
the
present
level
and
comprehension
of
science?
Is
the
chemistry
concepts
and
topics
in
General
Science
and
Chemistry
courses
appealing
to
the
interest
of
that
age
students?
Do
chemistry
teachers
have
sufficient
background
to
teach
all
concepts
in
General
Science
Course
I
and
II?
Also,
this
study
investigated
whet-
her
the
chemistry
teachers
use
the
laboratory
method
as
a
supplement
to
the
regular
class
hours,
and
scientific
met-
hod.
The
effectiveness
and
suitability
of
the
books
utilized
in
General
Science
and
Chemistry
courses
for
teaching-
learning
process
to
be
conducted
with
this
age
group
05-
17)
was
also
checked.
The
other
important
purpose
of
the
study
was
to
examine
teachers'
opinion
about
the
effect
of
credit
system
in
school
life.
The
data
analyzed
for
this
study
was
obtained
from
the
opinion
of
135
chemistry
te-
achers
of
General
Lycees
in
different
regions.
The
results
showed
that
the
efforts
made
to
organize
the
content
of
instructional
units
of
those
courses
in
accordance
with
the
purposes
of
science
education
are
not
sufficient.
Most
of
the
chemistry
teachers
said
that
their
background
are
not
sufficient
to
teach
all
concepts
in
general
Science
courses.
The
lecture
has
been
used
as
a
primary
method
of
trans-
mitting
information,
and
generally
the
books
to
be
fol-
lowed
in
the
courses
are
not
suitable
for
this
age
group
and
purpose
of
modem
science.
On
the
other
hand,
the
ef-
fectiveness
of
credit
system
has
not
been
clear
yet.
ANAHTAR KELİMELER: Fen eğitimi, kimya eğitimi, kredili sistem.
KEYWORDS: Science Education, Chemistry Education, Credit System
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education