ÖZET
Bu
çalışmanın
amacı,
Türkiyedeki
üniversitelerde
eğitim
gören
hizmet
öncesi
fizik
öğretmenlerinin
alana
dayalı
yeterliliklerinin
tesbit
edilmesidir.
Fizik
öğretmeni
yetiştiren
üniversitelerimizin
imkanlarını
incelemek
ve
elde
edilecek
sonuçlann
geleceğin
lise
fizik
öğretmenlerinin
hazırlanma~ında
yararlı
olacak
şekilde
değerlendirmek
ve
tartışmai<
için
bu
durum
çalışmasına
girişiimiştir.
Bu
çalışma
Türkiyedeki
yedi
üniversiteden
160
hizmet
öncesi
fizik
öğretmenini
(Fen
Bilimleri
Eğitimi
Bölümü
4.
sınıf
ögrencileri)
kapsamaktadır.u
çalışmanın
verileri
toplanırken
araştırmacı
tarafından
gelıştirilen
Fizik
Yeterlilik
Testi
kullanılmıştır.
Çalışma
kapsamına
giren
bütün
hizmet
öncesi
fizik
öğretmenlerinin
(160
ögrenci)
yeterlilikleri
fizik
yeterlilik
testi
ile
ölçülmüştür.
Böylece
elde
edilen
veriler,
cinsiyet,
ve
lisans
programında
alınan
fizik
derslerine
göre
analiz
edilmiştir.
Bu
verilerin
analizinde
Minitab
ve
araştırmacı
tarafından
geliştirilen
bilgisayar
programları
kullanılmıştır
ve
bu
değişkenlerin
etkileri
ögrenci
t-testi
ve
ilişki
analizi
kullanılarak
tespit
edilmiştir.
Bu
analizlerin
sonuçları
kız
ve
erkek
hizmet
öncesi
fizik
öğretmenlerinin
lise
seviyesindeki
fizik
başarılarında
erkeklerin
lehinde
önemli
bir
fark
olduğunu
açıklamıştır.
Diger
yandan
üniversite
seviyesindeki
fizik
derslerinin
hizmet
öncesi
fizik
öğretmenlerine
lise
seviyesindeki
fizik
bilgilerini
kazandırmak
açısından
yeterince
verimli
olmadığı
anlaşılmıştır.
Bundan
dolayı,
lisans
programlarındaki
fizik
derslerinin
içeriğinin
lisedeki
fizik
derslerinin
içeriğine
paralelolması
önerilmiştir.
ABSTRACT
The
purpose
of
this
study
is
to
evaluate
content-
based
competency
of
preservice
physics
teachers
at
Turkish
universities.
Therefore,
this
study
was
done
to
examine
adequacy
of
our
universities
in
preparing
physics
teachers
and
to
discuss
the
results
on
the
base
of
preparing
preservice
high
school
physics
teachers.
The
subjects
of
this
study
were
160
preservice
physics
teachers
(4th
year
students
in
the
Department
of
Science
Education)
from
seven
Turkish
universities.
Physics
Competency
Test
(PCT)
which
was
developed
by
researcher
was
used
in
collecting
data.
The
contentbased
competency
of
all
the
subjects
(160
students)
were
measured
by
using
Physics
Competency
Test.
Then
the
data
collected
were
analyzed
according
to
gender
and
the
physics
courses
taken
in
the
undergraduate
programs.
In
analyzing
these
data,
Minitab
and
special
computer
programs
developed
by
the
researcher
were
used.
More
specifically,
the
effectiveness
of
these
variables
was
determined
by
using
the
studenl's
t-test
and
correlation
analysis.
The
results
of
these
analyses
revealed
that
there
is
a
significant
difference
in
favor
of
male
between
the
achievements
of
the
male
and
female
preservice
physics
teachers
on
the
high
schoollevel
physics.
It
is
also
found
that
university
level
physics
courses
are
not
effective
enough
to
promote
knowledge
of
the
preservice
physics
teachers
at
the
high
school
level
physics.
Therefore,
it
is
recommended
that
contents
of
the
physics
courses
in
the
B.Sc.
programs
should
be
parallel
to
the
content
of
the
high
school
physics
courses.
ANAHTAR KELİMELER: Hizmet öncesi fizik öğretmeni, lise fizik öğretmeni eğitimi, alana dayalı yeterlilik
KEYWORDS: Preservice physics teachers, training of high school physics teachers, content-based competency
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education