ÖZET
Son
yıllarda
öğrenci
başarısını
etkileyen
faktörleri
belirleyebilmek
amacı
ile
pekçok
araştırma
yapılmakta
olup,
araştırma
bulgulan,
öğrencinin
başansının
üyesi
bu-
lunduğu
ailenin
sosyoekonomik
düzeyinden
yüksek
oran-
da
etkilendiğini
göstermektedir.
Ailenin
sosyoekonomik
durumu
yükseldikçe
öğrencinin
başansının
da
yükseldiği
kanıtlanmıştır.
Öğrencilerin
genel
başanlarında
erkek
ve
kız
öğrenciler
arasında
belirgin
farklılıklar
olduğu,
okul
özelliklerinin
ve
öğrencilerin
okul
özgeçmişlerinin
de
öğrencilerin
başarısını
etkileyen
faktörler
olduğu
bulunmuştur.
Bu
çalışmada,
öğrencilerin
cinsiyetlerinin,
kimya
tutumlarına,
kimya
başarılarına
ve
ortaokul
mezuniyet
der-
ecelerine
etkisi,
baba
eğitiminin
kimya
başarıları
üzerine
etkisi
ve
okul
türünün
kimya
başanlanna
ve
kimya
tutum-
larına,
etkisi
araştırılmıştır.
Ankara
metropolitan
kent
sınır-
ları
içinde
yer
alan
Ayrancı
Süper
Lisesi
ve
Ayrancı
Mü-
fredat
Laboratuvar
Okulu
öğrencilerinden,
103
Süper
Lise
ve
102
Müfredat
Laboratuvar
Okulu
olmak
üzere
toplam
205
fen
bölümü
öğrencisine
kimya
tutum
anketi
ve
öğren-
cilerin
ailevi
ve
kişisel
bilgilerinin
yeraldığı
soru
anketi
uygulanmıştır.
Sonuçlar
öğrencilerin
kimya
başarılanna
ve
kimya
tutumlarına
cinsiyetIerinin
önemli
bir
etkisinin
01-
mamasının
yanısıra,
ortaöğretim
başarı
puanları
üzerinde
anlamlı
bir
etkisinin
olduğunu
göstermiştir.
Okul
türünün,
öğrencilerin
kimya
alanındaki
tutumlannı
ve
başanlannı
etkileyen
bir
faktör
olduğu
ancak
baba
eğitiminin
kimya
başarısı
üzerinde
önemli
bir
etkisinin
olmadığı
saptanmış-
tır.
ABSTRACT
There
have
been
various
research
studies
assessing
factors
that
affect
science
achievement
of
students.
The
family
characteristics
are
the
most
powerful
predictor
of
school
performance.
The
higher
the
SES
of
family
is,
the
higher
his
or
her
academic
achievement
is.
In
literature
there
are
significant
differences
between
boys
and
girls
regarding
their
academic
achievement.
Some
other
studies
indicated
that
science
achievement
might
differ
from
one
school
environment
to
another.
In
this
research
the
effects
of
gender,
on
chemistry
attitudes
cumulative
secondary
school
grades
and
chemistry
achi
everment
effect
of
father
education
on
chemistry
achievement,
and
effect
of
school
type
on
chemistry
achievement
and
chemistry
attitude
were
investigated.
The
sample
of
this
study
consists
of
205
science
students
from
Ayrancı
Super
Lycee
and
Ayrancı
Curriculum
Laboratory
School
located
in
the
metropolitan
region
of
Ankara.
A
questionnaire
consisting
of
Chemistry
Attitude
Scale
and
questions
about
students'
family,
cumulative
school
grades,
chemistry
scores
was
completed
by
103
Ayrancı
Super
Lycee
and
102
Ayrancı
Curriculum
Laboratory
School
students.
Results
of
this
research
indicated
that
there
is
a
significant
gender
difference
of
students'
cumulative
secondary
school
grades
whereas
there
is
no
significant
effect
of
gender
on
chemistry
achievement
and
chemistry
attitudes.
On
the
other
hand,
school
type
has
a
significant
effect
on
chemistry
achievement
and
there
is
no
effect
of
fathers'
education
on
chemistry
achievement.
ANAHTAR KELİMELER: Kimya başarısı, kimya tutumu, lise düzeyi, SES (sosyoekonomik düzey)
KEYWORDS: Chemistry attitudes, chemistry achievement, lycee level, SES (socioeconomical status)
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education