ÖZET
Bu makalede, eğitim, istihdam ve işsizlik iliş-
kileri bağlamında, OECD tarafından geliştirilen üç anahtar
gösterge (işgücüne katılma oranları, cinsiyete ve yaşa göre
işsizlik oranları, eğitim düzeyine göre işsizlik oranları) kullanılarak
işgücüne katılma ve işsizlik konuları irdelenmektedir.
Konular, kadın boyutu ağırlıklı olmak üzere
cinsiyet, yaş ve eğitim değişkenlerine göre ele alınmaktadır.
Çalışmada kullanılan uluslararası veriler daha çok Birleşmiş
Milletler ve OECD, ulusal veriler ise DiE kaynaklarından
elde edilmiştir.
Düzenli istatistiki veri elde edilebilen ülke örnekleri,
eğitimle işgücüne katılma oranları arasında güçlü ilişkiler
olduğunu göstermekte, öte yandan, eğitimin işsizliğin azaltılmasında
önemli bir araç olduğu kabul edilmekle birlikte,
işsizlikle eğitim arasındaki ilişkilerin daha karmaşık olduğu
ve genellemelere gitmenin güçlüğü vurgulanmaktadır.
Konu, kadın boyutu açısında ele alındığında, eğitim dü-
zeyi yükseldikçe kadınların işgücüne katılma oranlarının
arttığı, buna karşılık, özellikle kent ekonomisine uyum sağ-
lamada eğitim yetersizliğİnin kadınlar için bir dezavantaj
oluşturduğu gözlenmektedir.
ABSTRACT
This paper examines labour force partieipation
and unemployment issues in relatian to employment
and unemployment relations by using three indicators
developed by OECD (rates of labour force
participation, unemployment rates by age and sex, unemployment
rates by educational levels). These issues are
dealt with in terms of sex, age and educatian variables emphasising
woman dimension.
The data used in this study was mostly gathered from
the United Nations and OECD sources and national data
was obtained from the data of the Institute of State Sta-
ıisties (ISS).
The sample countries from which regular statistical data
are obtained show that there is a signifieant relationship
between education and labour force participation rates. It
is accepted that edu ca tion is an important tool to reduce
unemployment, on the other hand, it is emphasised that
the relationships between education and unemployment
are more complex and there is a difficulty of making generalisation
in this respect.
When the issue is taken into consideration in regard to
woman, it can be said that the higher the educationallevel
of the woman is, the higher the rate of woman participation
into labour force is, in return, especially educational
inadequacy constitutes a disadvantage for the women in
adapting to urban economy.
ANAHTAR KELİMELER: Eğitim, kadın istihdamı, kadın iş- sizliği, işgücüne katılım.
KEYWORDS: Education, women employment, women unemployment, labour force participation.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education