ÖZET
Temel Eğitim II. Kademe öğrencilerinin müziğe
ilişkin tutumlannı, ölçen geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı
geliştirmek amacıyla yapılan bu araştırmanın örneklemini İzmir-Dokuz
EylülOrtaokulu'nda okumakta olan 284 Orta I, II,
III. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Likert tipi 3
aralıklı seç-
eneklerin yeraldığı 17'si olumlu, 13'ü olumsuz 30 maddeden
oluşturulan ölçeğin madde analizleri, Cronbach's Alpha, İkiYan
Güvenirlik katsayılan bulunarak faktör analizleri yapılmıştır.
Geçerliği ve güvenirliği sınanan ölçeğin Temel Eğitim
II. Kademe öğrencilerinin müziğe ilişkin tutumlarını ölç-
mede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu
görülmektedir" .
ABSTRACT
This study was done to develop a variable
and reliable scale that measures attitudes towards music.
The samples of the study consists of 284 student 6th, 7th,
8th graders from Dokuz Eylül Junior High School ıZMıR. The
scale has been contained that Likert type, 17 positive, and
13 negative 3 interval, total 30 items and 6 factor. Item total
correlations, ıtem means and standart deviations, varimax
rotated factör loadings communaHties, eigen values, Cronbachis
Alpha and Split-Half reliability coefficients and percen-tage
of variance were computed. The obtained findings
indicates that the developed scale is a valiable and reliable
instrument that can be used to measure attitudes towards
music on Junior High Schools Students.
ANAHTAR KELİMELER: Müzik Eğitimi, Tutumlar, Müziğe İlişkin Tutum Ölçeği
KEYWORDS: Music Education, Attitudes, Scale of Attitutes towards Music.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education