ÖZET
Yabancı dil öğrencileri dinleme ve okuma başta
olmak üzere dil becerilerini geliştirmekte zorluk çekmektedirler.
Söz konusu iki becerinin ortak özelliklerden
biri tahmin yeteneğininanlama düzeyini arttırmasıdır. Bu
çalışmanın amacı, yapılan bir deney sayesinde dinlemenin
mi okuma konusunda tahmin geliştirrnede daha etkin olduğunu,
yoksa okumanın mı öğrencileri dinleme konusunda
daha doğru tahminlere yönelttiğini ortaya koymaktır.
Eşit düzey ve. sayıda öğrenciden oluşmuş dört
grupla yapılan araştırmanın sonucunda okumanın dinlemeye
olan etkisinin çok daha belirgin olduğu görülmüştür.
ABSTRACT
Most foreign language students have difficulty
improving their language skills,especially listening
and reading. One of the common characteristics of the two
skills mentioned is that an ability to predict the content of
the language substance helps increase their comprehension.
The aim of this study is to see whether listening
or reading is more influential in improving the other. The
experiments carried out with fOUf groups of students, equal
in number and the level of proficieney, conveyed that reading
as a pre-listening activity was mare efficient in improving
the listening skill rather than vice versa.
ANAHTAR KELİMELER: Dil becerileri (okuma, yazma,dinleme, konuşma), tahmin yeteneği
KEYWORDS: Language skills (reading, writing, listening, speaking), ability to predict.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education