ÖZET
Toplumsal ve ekonomik gelişmelere paralel olarak
yükseköğretim sistemlerinin de önemli yapısal ve işlevsel
değişikliklere uğradığı gözlenmektedir.
Son 25-30 ylJdan beri endüstrileşmiş batı toplumlarının
yükseköğretim sistemlerinde hızlı ve kapsamlı değişiklikler
olmuştur. Bu değişme ve gelişme sürecinde ÜDK
(Üniversite-dışı Kesim) olarak adlandıran KDK (Kısadönemli
kurumlar) ın önemli bir yeri bulunmaktadır. Bu
kurumlara, ABD ve Kanada'daki Community Colleges, Japonya'daki
Junior Colleges, Fransa'daki Institutes Universitaires
de Technologie (IUTs) ve Norveçteki Regional
ColJeges (RC) örnek olarak verilebilir.
Batıdaki örnekler gibi, Türk yükseköğretim sistemi
içinde de kısa süreli kurumların (SCI) önemli bir yeri bulunmaktadır.
ÖzeJlikle J98 i yükseköğretim düzenlemesinden
sonra, yükseköğretim kapasitelerinin genişletilmesi ve
ekonominin ara insangücü gereksiniminin karşılanması
amaçlarıyla, MYO'lar (Meslek Yüksek Okulları) ön plana
geçmiş ve önemli gelişmeler sağlanmıştır. Bu çalışmada,
1950-80 ve 1981 sonrası Türkiye deneyimleri sunulmakta
ve gelecek için önerilerde bulunulmaktadır.
ABSTRACT
lt is observed that parallel to social and
economic development, higher education systems have
undergone significant structural and functional
transformations.
In the last 25-30 years, rapid and comprehensive
changes have occurred in higher education systems of
industrialised countries. Short-cycle institutions (SCIs)
named as non-university sector (NUS) have had a great
dea! of importance in the process of this change and
development. Community Colleges in the USA and
Canada, Junior Colleges in Japan, Institutes Universitaires
de Technologie (IUTs) in France and Regional Colleges in
Norway can be given as typical examples of short-cycle
institutions.
Similar to the western examples, short-cycle
cducation institutions have occupied an importance place
in Turkish higher education system. Especially, after the
1981 regulations, with the aims of expanding higher
edu ca tion capacities and responding to ancillary
manpower of economy, Vocational Higher Schools
(VHSs) have come into foreground and profound
improvements were realised. In this paper, Turkey's
experiences in the period of ı 950- i 980 and the years
following 1981 are presented and some recommendations
are made for the future.
ANAHTAR KELİMELER: Kısa-süreli Yükseköğretim, Yükseköğretim. Üniversite-dışı sektör, Ara insangücü, Meslek Yüksek Okulu. Türkiye.
KEYWORDS: Short-cycle Higher Education, Higher Education. Non-university Sector. Ancillary Manpower, Vocational Higher Education, Turkey.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education