ÖZET
Araştırma, farklı sosyo-ekonomik düzeydeki ilkokul
dördüncü ve beşinci sınıfa devam eden kız ve erkek
çocukların hafta içi ve hafta sonu televizyon ve diğer etkinliklere
harcadıkları sürelerin belirlenmesi, etkinliklere
harcanan sürenin zamana, yaşa, cinsiyete ve sosyoekonomik
düzeye göre farklı olup olmadığının belirlenmesi
amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya 103 çocuk dahil edilmiştir.
Çocuklara hafta içi iki gün ve hafta sonu günlük tutmaları
için formlar dağıtılmış ve bu formlara uyku dışında yaptıkları
tüm etkinlikleri, sürelerini belirterek yazmaları istenmiştir.
Herbir etkinlik için çocuklardan elde edilen veriler
toplanarak hafta içi ve hafta sonu gün başına düşen
ortalama veriler dakika (gün/dakika) olarak hesaplanmıştır.
Çocukların hafta içi ve hafta sonu etkinliklere harcadıkları
süreler ile cinsiyet, sosyo-ekonomik düzey ve yaş de-
ğişkenleri arasında fark olup olmadığı varyans Analizi ile
test edilmiştir. Araştırma sonucunda etkinliklerden televizyon
seyretmeye daha fazla zaman ayrıldığı, kitap
okuma, müzik dinleme, resim yapma ya da el sanatları ile
uğraşmaya daha az zaman ayrıldığı hafta sonu etkinliklere
ayrılan sürelerde artma olduğu, cinsiyetin, sosyo-ekonomik
düzeyin ve yaşın etkinliklere ayrılan sürelere göre farklılık
yaratmadığı belirlenmiştir. Beşinci sınıfa devam eden öğ-
rencilerin ders çalışmaya dördüncü sınıf öğrencilerine göre
daha fazla zaman ayırdıkları saptanmıştır
ABSTRACT
This research was conducted to determine
the time spent for watching television and other activities
during the week and weekends by the children attending
fourth and Hfth grades of primary schools located at various
socio-economical level districts. Also, whether or not
the time spent on those activities were related to the factors
such as time, age, sex, socio-economical levels. To
total 103 subjects forms containing the activity types for
two week days and two weekend days, were given and
they wrote all of their activities except sleep. For each activities
data was collected for every child and average minutes
per day for the week and for the weekend were acounted.
With those activity periods, the relation of variables
such as sex, socio-economical level and age was evaluated
by variance analyse method. At the end of the research it
was found out that children spent more time on watching
Yaşare Aktaş..
television, and lesser time on listening to the music, drawing
and handicrafts. Also, weekend activities were taken
more time. Sex, socio-economicallevels and age did not effect
the activity periods. Subjects attending fifth grade
spend more time on studing than the fourth grades
ANAHTAR KELİMELER: Televizyon izleme, etkinliklere harcanan süre:
KEYWORDS: Watching television, time spend for the activities.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education