ÖZET
Kavram haritası yöntemi, eğitim alanında çok
ümit verici geJişmelerden birisidir. Bu çalışmada, kavram
haritalarının öğrenme, öğretme ve planlama süreçleri için
niçin temel yöntemlerden birisi olduğu tartışılacak ve fen
eğitiminde nasıl ku]]anı]acağı üzerinde duru]acaktır. Yapısal
öğrenme kuramı içinde çok önemJi bir yeri olan kavram
haritası yöntemi, anlamlı öğrenmeyi sağlamada da en
önemJi geJişmelerden birisidir. Kavram haritaları, insanların
nasıl öğrendikleriyle, anlamlı öğrenme kuramları arasında
köprü kuran bir öğretme, öğrenme stratejisidir. Bir
kavram haritası daha geniş bir kavram başlığı altındaki
ikincil derecede olan kavramların birbiriyle ilişkilerini gösteren
iki boyutlu şemadır. Kavram haritaları, haritayı yapan
kişinin bir kavramı diğerlerine nasıl bağladığını çizgilerle
gösterir. Bu çalışmada fen öğretiminde kavram haritalarının
ku]]anılması, "Kavram haritası nedir?", "Kavram
haritası niçin yararlıdır?", "Kavram haritasının elemanları
nelerdir? ve "Fen eğitiminde değişik amaçlarla kavram haritası
nasıl ku]]anılır'?" gibi sorulara cevap verilmeye çalışılmıştır.
ABSTRACT
Concept mapping is one of the most promising
developments in education. In this paper, it is explained
why concept maps are essential tools for teaching,
learning, planning and how you can use concept mapping
may be new to science teaching and learning. it is arecent
development that is becoming more widely used as constructivist
learning models are more accepted in science
education. Concept mapping is perhaps the most important
innovationto help children producemeaningfullearriing in
classrooms. Concept mapping is a teaching and learning
strategy that provides a bridge beıween whal we know
about how people learn and meaningful learning. A concept
map is a two-dimensional diagram that shows the interrelalionships
of concepls under a broader concepl headingo
A concept map depicts how ıhe mapmaker links one
conrept to anoıher. In ıhis paper, concept map properıies
are discussed like that "Whal is concepl mapping?", Why
are concept maps usefu'?", "What are the specifir components
of concept maps'?", How can i use concept mapping
in difl'erent stage of srienre education'?"
ANAHTAR KELİMELER: Kavram Haritası, Fen Öğretimi
KEYWORDS: Concept Map, Science Teaching
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education