ÖZET
Dünyanın pek çok yerinde mevcut çevre imkanlarını
zorlayacak ölçüde hızla artan nüfus, bu nüfusun yeryüzündeki
kaynaklara ve ekolojik sisteme getirdiği baskı,
beslenme, yerleşim, eğitim, sağlık hizmetlerinin zorlanması,
azalan canlı türleri, artan kirlilik, iklim değişmeleri, hızlı
kentleşme, sağlıksız endüstrileşme 21. Yüzyıla yaklaşan
dünyamızın karşı karşıya bulunduğu önemli çevre problemlerini
yaratmıştır. Çevre problemleriyle başa çıkmanın
en temel yolu bilinçli ve organize eğitimden geçer. Çevre
bilincinin kazandırılması gittikçe artan çevre problemleri
nedeniyle zorunluluk halini almıştır. Bu amaçla, ilköğretimden
başlayan ve üniversiteye kadar süren eğitim programında
"Çevre" kavramı en uygun şekli ile işlenmeli ve
bireylerin yetiştirilmesinde her kademede yaygın çevre
eğitimi de gözardı edilmemelidir.
Çalışmamızda halihazırda Üniversite düzeyindeki bireylerde
oluşmuş Çevre ile ilgili kavram bilgileri ölçülmüş
ve çevre olgusunun genişletilmesini sağlayacak öneriler
getirilmeye çalışılmıştır.
ABSTRACT
When we look at the population presen!
in many parts of the world, at a scale to force the possibilities
of the current environment; the pressure exerted by
this population to the resources and ecological system of
the earth; the nutrition; the settlement; the education; the
ditTiculties we are having in health services; the deereasing
types of living creatures; increased pollution; the elimate
changes, the rapid urbanization, the unhealthy industrialization
it can be seen that they have created important environmental
problems at a time when the world is approaching
to 21st century. The most basic way of coping with
these environmental problems, is the one that passes through
the conscious and organized education. To have environmental
consciousness gained became a necessity, because
of the increased environmental problem s wc are facing.
With this purpose, in the educationaJ programs, starting
from the primary education level and continuing until
university, the concept of "Environment" must be studied,
in the most suitable manner and with a wide coverage and
the environmental education must not be overlooked, in
trainig individuaJs, at every, level.
In this study, the conceptual knowledge about the environment
was gathered with individuals in current university
level and measurements made along with efforts to develop
proposals, to widen the environmental phenomena.
ANAHTAR KELİMELER: Çevre Olgusu, Üniversite Öğrencisi, Çevre Korumaya Yönelik Önlemler
KEYWORDS: The Fact of Environment, The Student of University, The Measures for the Environment Protection
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education