ÖZET
Bu
araştırma,
söylem
çözümlemesi
çalışmalarının
dil
öğretimine
olan
katkılarını
incelerneyi
amaçlamaktadır.
Günümüze
kadar
birçok
araştırma
söylem
çözümlemesi
çalışmalarının
diıı
öğretiminde
alternatif
bir
yololduğunu
ortaya
koymuştur.
Bu
çalışmada,
örnek
olarak
soru
cümlelerinin
çeşitli
bağlamlarda
farklılaşan
özellikleri
üzerinde
durulacaktır.
Ayrıca,
söylem
çözümlemesi
çalışmaları
dildeki
sosyal
ve
kültürel
farklılıkları
da
ele
aldığından,
yöntembilim
açısından
dil
öğretimindeki
önemi
tartışılmıştır.
Birçok
öğretmen
dili
bir
iletişim
aracı
olarak
öğretmemektedir.
Dolayısiyle,
gerekli
bağlamsal
özellikler
daha
önce
öğretilmediği
için
hedef
dildeki
mesajı
anlamakta
zorluklar
ortaya
çıkmaktadır.
Ancak,
uygulamalı
söylem
çözümlemesi
çalışmaları
ve
dili
bir
iletişim
aracı
olarak
öğretmek
için
geliştirilen
işlevsel
müfredat,
hem
öğrenciye,
hem
de
öğretmene
yabancı
dil
eğitiminde
büyük
avantajlar
sağlamıştır.
ABSTRACT
This
paper
aims
to
focus
on
the
contributions
of
Discourse
Analysis
to
Language
Teaching.
Most
of
the
research
to
date
has
concerned
with
discourse
analysis
as
an
alternatiye
avenue
for
discerning
language
cognition
process.
In
this
paper
the
concem
will
be
on
how
functional
characteristics
of
sentential
elements
(interrogatives
will
be
taken
as
an
example)
act
as
cu
es
to
hearers
in
different
contexts,
to
facilitate
the
integration
of
on-line
information.
In
addition,
discourse
analysis
is
a
methodological
tool,
which
easily
lends
itself
to
the
investigation
of
the
functional
properties
of
talk,
developmental
process
as
weıı
as
discrimination
by
identifying
social
attitudes
and
ideologies
responsible
for
observed
linguistic
patterns.
Most
of
the
teachers
have
a
tendency
to
teach
language
in
isolation
with
its
use.
As
a
result,
the
context
lacks
and
when
it
is
time
to
practise
the
things
they
have
learned
in
rea!
life
sİtuations
the
students
fail
to
use
the language
and
find
it
difficult
to
recognise
the
function
of
the
utterance
guided
by
the
speaker.
ANAHTAR KELİMELER: Söylem çözümlemesi, edimbilim (kullanımbilim), söz eylemler, işlev, bağlam, müfredat, yapısalcılık, yöntembilim
KEYWORDS: Discourse analysis. pragmatics, speech acts, function, context, syllabus, structuralism, methodology
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education