SÖYLEM ÇÖZÜMLEMESI ÇALIŞMALARININ DİL ÖĞRETİMİNE KATKISI


CONTRIBUTIONS OF DISCOURSE ANALYSIS TO LANGUAGE TEACHING


İsmail ERTON


ÖZET
Bu araştırma, söylem çözümlemesi çalışmalarının dil öğretimine olan katkılarını incelerneyi amaçlamaktadır. Günümüze kadar birçok araştırma söylem çözümlemesi çalışmalarının diıı öğretiminde alternatif bir yololduğunu ortaya koymuştur. Bu çalışmada, örnek olarak soru cümlelerinin çeşitli bağlamlarda farklılaşan özellikleri üzerinde durulacaktır. Ayrıca, söylem çözümlemesi çalışmaları dildeki sosyal ve kültürel farklılıkları da ele aldığından, yöntembilim açısından dil öğretimindeki önemi tartışılmıştır. Birçok öğretmen dili bir iletişim aracı olarak öğretmemektedir. Dolayısiyle, gerekli bağlamsal özellikler daha önce öğretilmediği için hedef dildeki mesajı anlamakta zorluklar ortaya çıkmaktadır. Ancak, uygulamalı söylem çözümlemesi çalışmaları ve dili bir iletişim aracı olarak öğretmek için geliştirilen işlevsel müfredat, hem öğrenciye, hem de öğretmene yabancı dil eğitiminde büyük avantajlar sağlamıştır.


ABSTRACT
This paper aims to focus on the contributions of Discourse Analysis to Language Teaching. Most of the research to date has concerned with discourse analysis as an alternatiye avenue for discerning language cognition process. In this paper the concem will be on how functional characteristics of sentential elements (interrogatives will be taken as an example) act as cu es to hearers in different contexts, to facilitate the integration of on-line information. In addition, discourse analysis is a methodological tool, which easily lends itself to the investigation of the functional properties of talk, developmental process as weıı as discrimination by identifying social attitudes and ideologies responsible for observed linguistic patterns. Most of the teachers have a tendency to teach language in isolation with its use. As a result, the context lacks and when it is time to practise the things they have learned in rea! life sİtuations the students fail to use the language and find it difficult to recognise the function of the utterance guided by the speaker.


ANAHTAR KELİMELER: Söylem çözümlemesi, edimbilim (kullanımbilim), söz eylemler, işlev, bağlam, müfredat, yapısalcılık, yöntembilim


KEYWORDS: Discourse analysis. pragmatics, speech acts, function, context, syllabus, structuralism, methodology

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education