ÖZET
Bu makalenin temel amacı, yabancı ülkelerde
eğitim yapan öğrenciler ve gelişmiş ülkelerdeki yüksek öğ-
retim kurumlarına yabancı öğrenci akışını açıklayan yaklaşımaları
tartışmaktır.Bu konular, bireysel, sosyal, ekonomik
ve politik yönlerden incelenecektir.
Önce, yabancı ülkelerde öğretim, yabancı öğrenci hareketliliği,
tarihsel açıdan incelenecektir. Uluslararası öğ-
renci göçüyle ilgili olarak 1960'lı yıllarda pek çok araştırma
yapılmıştır. Bunlar, hem öğrenci hem de ülke açısından
göçün etkileri ve kültürler arası deneyimler üzerinde yo-
ğunlaşmıştır. Son zamanlara kadar, seçkin öğrencilerle iyi
düzenlenmiş eğitim ortamının sunulduğu yabancı ülkelerde
öğretim yapmanın öğrenci, öğrencinin ülkesi ve okuduğu
ülke açısından bir çok yararları olduğu düşünülmekteydi.
Ancak 1980'lerde, yabancı ülkelerde yapılan eğitimin, kültürel
bağımlılık, kültürel emperyalizm, kültürel yabancılaşma
gibi bir takım olumsuzluklar ortaya çıkardığı anlaşılmaya
başlanmıştır.
Il. Dünya Savaşı sonrasında, gelişmekte olan ülkelerin
liderleri ve elitler, eğitim politikalarını düzenlerken ekonomik
gelişmeyi temele alan Modern Teori, İnsan Kaynakları
Teorisi ve Eleme Hipotezinden etkilenmişlerdir. Bu
liderler, ulusal gelişmenin temelinde, Batı'daki bilim ve tekniğin
alınarak nitelikli bir toplumsal geçişin sağlanması ve
nicel olarak eğitimsel fırsatların genişlemesi gerektiğini dü-
şünmüşlerdir. Onlar geleneksel ekonomiden modem ekonomiye
geçişte eğitimin oldukça önemli bir etken olduğunu
görmüşlerdir. Gelişme ve eğitim teorilerinde ifade edilen
eğitimin nicel ve nitel amaçlarıyla ilgili bu etkileyici iddialar :
maalesef, Üçüncü Dünya Ülkeleri için geçerli olmamıştır.
ABSTRACT
The primary purpose of this paper is to
discuss perspectives on international students and the approaches
to the understanding the context of international
student flow to higher educational institutions of "developed
countries." These issues have been investigated
from individual, social, economic and political perspectives.
The first, i reviewed the historical perspectives of international
studyand international student movements across
national boundaries. A considerable amount of research
was done in the 1960s in the international student migration.
The researches focused on issues related to crosscultural
experiences and the impact of the migration, both
on the students and on the nations affected by the phenomenon.
Until recently it was believed that the individual
students, the home countries, and the host countries could
all benefit, if policies relating to international study provided
selected students with a well-designed educational
experience. But in the 1980s, international study has become
to be seen as being fraught with complex and negative
outcomes and is often associated with cultural dependency,
cultural imperialism and cultural alienation.
In the past-war period, developing countries, the government
leaders and elites have adopted three influential
perspectives, Modernization theory, Human Capital theory,
and Screening Hypothesis, on economic development in
framing their educational policies. They have chosen, as
foundations of their national development, a qualitative
transformation of their societies along the lines of Westem
science and technology and a rapid quantitative expansion
of educational opportunities. They see education as an important
factor in helping them move from a "traditional" towards
a "modern" economy. Unfortunately, the impressive
claims about the quantitative and qualitative gains of education,
expressed in the theories of education and development,
have had drastic effects upon the Third World
countries.
ANAHTAR KELİMELER: Yabancı ülkelerde Öğretim, Yabancı Öğrenci, Uluslararası Öğrenci Hareketliliği, Göçmen Öğrenciler, Yüksek Öğretim.
KEYWORDS: International Study, International Student, Transnational Student Mobility, Students of Migratron, Higher Education
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education