ÖZET
Bu çalışmada, klasik ve günümüz müfredatlarına
gÖre yazılmış fen bilgisi ve kimya ders kitaplarında yakıt
ve ilgili çevre konularının içeriği, zamanlaması ve işleniş
şekli incelenmiştir. Çalışma yakıt konusunun, klasik müfredata
gÖre yazıJmış ders kitaplarında güdülenme, hazırbulunuşluk,
bilinenden bilinmeyene gibi öğretimin temel ilkelerine
uyularak işlendiğini göstermiştir. ilköğretim 4. sınıftan
başlayarak yapılan günümüz ders kitaplarında ise
aynı sonuca varmak mümkün olmamıştır.
Konunun işlenme yönteminin etkinliği üzerine yapılan
araştırmada, ilköğretirnde öğrenciye yığılan bilgilerin
bir kısmının lise sınıtlarında unutulduğu ve lise öğrencilerinin
gereksinim duymaya başladığı yakıtlar hakkındaki
bilgiyi kimya derslerinden kazanmayıp okul dışı kaynaklardan
edinme durumunda kaldıkları gÖzlenmiştir.
ABSTRACT
In an earlier study by this author on the
Chemistry curriculums in the Turkish Secondary Education.
iı has been found that three main curriculums have been
employed since the foundation of Modern Turkey
(1923, Republic of Turkey):Classic Curriculum (1930-
i 980); Modern Curriculum (1970- 1992); Present Curricu-
]um (Subject Accreditation: 1992+).
The present paper is a report of the study conducted
on the scope and timing of the fuel!energy/ environment
subjecls in the text books according to the early (Classic)
and present (Subject Accreditation) curriculums for EJementary
( 1-8th Years) and Secondary levels (9-11 th Years). The
study reveals that Classical curriculum text books are appropriately
designed for the readiness and motivaıion of the
pupils whereas the present curriculum text books overlook
the readiness of the pupils in the elementary levels and do
not build on in the secondaı'y leveJs.
The investigation conducted on the effectiveness of
the methodology presently used in the teaching of fuel!
energy/environment topic reveals that although in the elementary
levels knowledge is piled up, it is lost in the secondary
Jevels since there is no continuation in teaching
from year to year.
ANAHTAR KELİMELER: Yakıt. Enerji, Çevre, İlk ve Ortaöğretim, Müfredat
KEYWORDS: Fuel; Energy; Environment; Elementary and Secondary Education, Curriculum
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education