ÖZET
Bu çalışmada, Fransızca Yabancı Dil Öğretiminde
deyimlerin yeri ve öneminden hareketle, Fransız ve
Türk dillerinde rakamlı deyimlerin karşılaştırmalı bir incelemesi
yapılmıştır. Önce, deyimin tanımı yapılıp sınırları
çizildikten sonra, sayıların aritmetiksel anlamlannın dışında,
gizli kozmik anlamları araştırılmış, gösteren (sayı) ile
gösterilen (anlam) arasında nedensellik ilişkisi olup olmadığı
ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Her iki dilin deyimlerinde
kullanım slklıkJarı yüksek olan sayıların anlam kapsamlarının
Fransızca ve Türkçe deyimlerde ne ölçüde örtüştükleri
ya da birbirlerinden ne denli uzaklaştıkları gösteriImeye
çalışılmıştır. Ayrıca karşılaştırmalı inceleme sonucu
elde edilen verilerle, bu deyimlerin öğretim amacı ile
seçimlerinde benzerlik, kolaylık ve dilbilgisel kurallara uygunluk
gibi ölçütlere uyulması ve öğretim yaklaşımı olarak
ise, bağlamsal (contextuel) ve karşılaştırma-çeviri yöntemleri
önerilmiştir.
ABSTRACT
Since idioms are very importantin the teaching
of foreign languages, a comparative analysis of the
French and Turkish idioms with numbers has been made
in this study. After defining the idioms and drawing attention
to the restrictions, the underlying cosmic meanings of
the numbers (besides their aritmetic values) and whether
there are arbitrary relationships between the referents and
the references have been studied. Furthermore, the numbers
frequently used in both languages and whether there
are similarities in the meaning contents they have in both
languages have also been searched. Upon reaching the findings
of this contrastive analysis and studying the selection
of the idioms according to the similarities they employ,
the practicality in their teaching and their grammaticality,
it has been understood that the contextual approach and
the contrastive-translationapproach have been considered
as the most effective language teaching methods
ANAHTAR KELİMELER: Deyimler ve Rakamlar, Fransızca ve Türkçe Deyimler, Deyimlerin Öğretimi
KEYWORDS: idioms and numbers, French and Turkish idioms, teaching of the idioms
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education