ÖĞRETMENLERİN STRESİ, STRES BELİRTİLERİ VE BAŞ ETME DAVRANIŞLARI


PROFESSIONAL STRESS OF TEACHERS, ITS INDICATORS AND COPING ATTITUDES


Semra ÜNAL


ÖZET
Stresin öğretmenlerde önemli bir sorun olduğu görülmektedir. Öğretmenler okulda değişik ortamlarda görevlerini gerçekJeştirmektedir. Dolayısıyla öğretmen- Ierin iş koşulları ve çalıştıkları ortamı algılayışlarına göre ortaya çıkan psikolojik belirtiler ve bunlarla başa çıkma davranışları da farklılık göstermektedir. Bu araştırmanın amacı; endüstri meslek liselerinde iki farklı ortamda (atelyelerde ve sınıf ortamında) görev yapan öğretmenlerin işlerinin yarattığı stresin psikolojik belirtileri ile bunlarla başa çıkma davranışlarını belirlemektir. Araştırma İstanbul'a bulunan endüstri meslek liselerinde görev yapan 138 atelye meslek dersleri öğret- meni ile sınıf ortamında görev yapan 87 öğretmeni kapsamaktadır. Araştırma verilerini toplamak için anket eliştirilmiştir. Anket üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde demografik özellikler, ikinci bölümde psikolojik stres belirtileri ve üçüncü bölümde de başa çıkma davranışlarına ilişkin sorular yer almaktadır. Verilerin çözümlenmesinde frekans, yüzde aritmetik ortalama ve standart sapma ile ortalamalar arası farkın anlamlılığın test etmek üzere (t) testi ve çoklu değişkenlerde varyans analizi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler analiz edilerek yorumlanmıştır. Ulaşılan sonuçlar çerçevesinde öğretmenlerin stresini azaltabilecek önerilerde bulunul- muştur.


ABSTRACT
Stress is considered to be an important problem among teachers. Teachers in the schools perform their jobs in various environments. Therefore the psychological problems of teachers caused by work conditions, their perception of work environment and how they cope with the se problem s differ. The purpose of this research is to determine the stress of vocational high school teachers caused by the works done in two different environments (shops and classrooms) and the behaviors shown to cope with this stress. The research includes 138 teachers instructing vocational comses conducted in shops and 87 teachers instructing their comses in classrooms. A survey is constructed to collect data. The survey is formed in three sections. In the first section there are questions conceming the demographic data, in the second section there are questions conceming the psychological stress indications and in the third section there are questions conceming the behaviors coping with the stress. The data collected is analysed by using frequency, percent average, standard deviation, t-Test and analysis of variance. The data obtained from the research is analysed and evaIuated. The ways that could decrease the stress of teachers are proposed.


ANAHTAR KELİMELER: İş stresi, Endüstri Meslek Lisesi, atelye öğretmeni


KEYWORDS: Job stress, Vocational High School, Teacher instructing in a shop

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education