ÖZET
Stresin
öğretmenlerde
önemli
bir
sorun
olduğu
görülmektedir.
Öğretmenler
okulda
değişik
ortamlarda
görevlerini
gerçekJeştirmektedir.
Dolayısıyla
öğretmen-
Ierin
iş
koşulları
ve
çalıştıkları
ortamı
algılayışlarına
göre
ortaya
çıkan
psikolojik
belirtiler
ve
bunlarla
başa
çıkma
davranışları
da
farklılık
göstermektedir.
Bu
araştırmanın
amacı;
endüstri
meslek
liselerinde
iki
farklı
ortamda
(atelyelerde
ve
sınıf
ortamında)
görev
yapan
öğretmenlerin
işlerinin
yarattığı
stresin
psikolojik
belirtileri
ile
bunlarla
başa
çıkma
davranışlarını
belirlemektir.
Araştırma
İstanbul'a
bulunan
endüstri
meslek
liselerinde
görev
yapan
138
atelye
meslek
dersleri
öğret-
meni
ile
sınıf
ortamında
görev
yapan
87
öğretmeni
kapsamaktadır.
Araştırma
verilerini
toplamak
için
anket eliştirilmiştir.
Anket
üç
bölümden
oluşmaktadır.
Birinci
bölümde
demografik
özellikler,
ikinci
bölümde
psikolojik
stres
belirtileri
ve
üçüncü
bölümde
de
başa
çıkma
davranışlarına
ilişkin
sorular
yer
almaktadır.
Verilerin
çözümlenmesinde
frekans,
yüzde
aritmetik
ortalama
ve
standart
sapma
ile
ortalamalar
arası
farkın
anlamlılığın
test
etmek
üzere
(t)
testi
ve
çoklu
değişkenlerde
varyans
analizi
kullanılmıştır.
Araştırmadan
elde
edilen
veriler
analiz
edilerek
yorumlanmıştır.
Ulaşılan
sonuçlar
çerçevesinde
öğretmenlerin
stresini
azaltabilecek
önerilerde
bulunul-
muştur.
ABSTRACT
Stress
is
considered
to
be
an
important
problem
among
teachers.
Teachers
in
the
schools
perform
their
jobs
in
various
environments.
Therefore
the
psychological
problems
of
teachers
caused
by
work
conditions,
their
perception
of
work
environment
and
how
they
cope
with
the
se
problem
s
differ.
The
purpose
of
this
research
is
to
determine
the
stress
of
vocational
high
school
teachers
caused
by
the
works
done
in
two
different
environments
(shops
and
classrooms)
and
the
behaviors
shown
to
cope
with
this
stress.
The
research
includes
138
teachers
instructing
vocational
comses
conducted
in
shops
and
87
teachers
instructing
their
comses
in
classrooms.
A
survey
is
constructed
to
collect
data.
The
survey
is
formed
in
three
sections.
In
the
first
section
there
are
questions
conceming
the
demographic
data,
in
the
second
section
there
are
questions
conceming
the
psychological
stress
indications
and
in
the
third
section
there
are
questions
conceming
the
behaviors
coping
with
the
stress.
The
data
collected
is
analysed
by
using
frequency,
percent
average,
standard
deviation,
t-Test
and
analysis
of
variance.
The
data
obtained
from
the
research
is
analysed
and
evaIuated.
The
ways
that
could
decrease
the
stress
of
teachers
are
proposed.
ANAHTAR KELİMELER: İş stresi, Endüstri Meslek Lisesi, atelye öğretmeni
KEYWORDS: Job stress, Vocational High School, Teacher instructing in a shop
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education