ÖZET
Bir ülkenin kalkınması ve özellikle modern bir
sanayi ülkesi olabilmesi herşeyden önce, bilimsel ve teknik
insan gücüne sahip olması ile mümkündür. Günlük ya-
şamda teknolojik gelişmeleri algılayıp yorumlayabilmek
için temel fen bilgisi ve özellikle temel bir kimya genel
kültürü eğitiminin alınmış olması söz konusudur. Bireyler
bu şekilde biJimin önemini anlayıp, onun yaşam üzerindeki
etkisini görüp kendilerini geliştirirler. Ülkemizde kimya
eğitimi Fen - Edebiyat - Mühendislik Fakültelerinde ve
Eğitim Fakültelerinin Kimya Eğitimi Bölümlerinde yapılmaktadır.
Kimyanın konularına bağlı olarak kimya alanlarındaki
eğitim (Analitik, Anorganik, Organik, Fizikokimya
ve Biyokimya) hem teorik hem de deneyselolmak üzere
birlikte yürütülmekte ve bu şekilde kazanılan bilimsel bilgiler
öğrenciye pozitif bir motivasyon kazandırmakta ve
bilim insanı olmaya özendirmektedir. Deneysel uygulamalar
öğrencide bilimsel süreç becerilerinin gelişmesine bü-
yük katkıda bulunur, bunun sonucunda öğrenci çevredeki
olaylar karşısında daha duyarlı davranışları kazanır ve yine
deneysel uygulamalar sayesinde fen kavramlarını anlama,
akılda tutma ve bilimsel düşünme ile ilgili yeteneklerini
geliştirir. Öğrencilerin kimya eğitimi sürecinde söz konusu
gelişimle beraber pratik uygulamaları yaparken güvenli çalışınayı
öğrenmesi ve yaşamı esnasında bu çalışmalardan
kazandığı bilgileri uygulaması gerekir. Güvenli çalışmaya
yönelik yeterli bilgilerin oluşup oluşmadığı amacıyla Hacettepe
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Kimya Eğitimi Anahilim
Dalı'nda eğitim gören birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü
sınıf öğrencilerine kullandıkları laboratuvarların
şimdiki durumunu sorgulayan anket soruları sorulmuş ve
güvenli çalışmaya iJişkin öğrenci görüşleri araştırılmıştır.
Anket sorularının değerlendirilmesinde öğrencilerin pratik
uygulamalara başlarken yeterli ön bilgileri alamadıklarını
ve yine güvenli deney yapma konusunda yeterli bilgi birikimine
sahip olmadıkları sonucu ortaya çıkmıştır. Bu sonuçlara
göre öğrencilerin laboratuvar uygulamalarında gü-
venli çalışabilmeleri ve aynı zamanda yaşamlarında gerekli
olan aynı konudaki tüm bilgilerin verilmesine imkan sağlayacak
ek uygulamaların yapılması gereği ortaya çıkmıştır.
ABSTRACT
Development of a country and being a
modern industrial country requires scientific and technical
work forl'e, Interpreting technological developments in
daily life demands abasic science education in general and
abasic chemistry education in particular. In basic, this
way, individuals could understand the importance of science
and theyare motivated to improve themselves after recognizing
its influence on life. In Turkey, the chemistry
education is provided by the Science - Letters- Engineering
Faculties and by the Chemisty Education Departments
of the Education Faculties. Science education is provided
in these institutions both theoretically and experimentally.
Experiment - based education contributes to students scientific
process skills and they could acquire sensitive behaviour
to the events around them and it improves their
skiJIs such as comprehending scientific concepts, memorizing
them and scientific thinking. Practical instruction teaches
them to work in safe conditions. In order to determine
whether the science education provides studenls the necessary
knowledge about working in safe conditions, a
survey questionnaire was administered to the students of
Hacettepe University, the Education Faculty, Chemistry
Education Section. It questioned the existing conditions of
the laboratories that they employed and also their views regarding
safe working were sought. It is concluded that the
students surveyed do not have prequisite knowledge before
practising and before making experiments. Thus, additional
practices seem to be required to make them familiar
with safe working conditions in the laboratories.
ANAHTAR KELİMELER: Laboratuvar çalışmalarında güvenli çalışma, insan sağlığı, çevre koruma.
KEYWORDS: Safe study in laboratory studies, human health and environmental protection.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education