ÖZET
Bu alışmanın amacı 9. ve ll. sınıf kolej öğrencilerinin
difüzyon ve osmoz konularındaki kavram yanılgı-
larını Odom ve Barrow [31] tarafından geliştirilen iki aşamalı
leşhis testi kullanarak tespit etmektir. İlk aşama konu
bilgisini, ikinci aşama ise bu bilginin anlaşılırlığını ölç-
mektedir. 12 adet çoktan seçmeli sorudan oluşan teşhis tes-
ıi 56' sı 9. ve 52'si ll. sınıf olmak üzere toplam 108 kolej
Öğrencisine uygulanmıştır. Araştırmaya katılan öğrenciler
difüzyon ve osmoz konularını daha önce işlemişlerdir.
Her bir madde, öğrencilerin difüzyon ve osmoz konusunu
anlayıp anlamadığını ve bu konu ile ilgili kavram yanılgı-
larına sahip olup olmadıklarının tespiti için analiz edilmiş
ve sonuçlar öğrencilerin testin her iki aşaması için en az ve
en çok bilinen soruların yüzdelik aralıkları alınarak yorumlanmıştır.
Soruların her iki aşamasını doğru yanıtıama
oranı IL. sınıf öğrencilerinde %15.4 - %96.2 aralığında
değişmekte iken, bu oran 9. sınıflarda %8.9 - %85.7 aralı-
ğındadır. Ayrıca, ii. sınıf öğrencilerinin testin her iki aşamasına
verdikleri yanlış cevaplama oranı % 1.9 - %44 arasında
değişmekte iken, 9. sınıf öğrencilerinde % 10.8 -
%87.5 arasındadır. Sonuçlarının analizi 9. sınıf öğrencilerinin
ıı. sınıflara oranla konuyu anlama bazında daha fazla
zorluk çektiklerini ve kavram yanılgılarına sahip olduklarını
göstermiştir.
ABSTRACT
The aim of the study is to determine the
misconceptions of the ninth and eleventh grade college
students in diffusian and osmasis concepts by using twotier
diagnostic test, developed by Odom and Barrow [31].
The first tier examined content knowledge while the second
tier examined understanding of that knowledge.
The test consisted of 12 multiple choice items and was administered
to 108 college students (56 ninth grade and 52
eleventh grade, respectively). The students participating
in the study had completed the unit on diffusian and osmosis.
Each item was analyzed to determine student understanding
of, and identify misconceptions about diffusian
and osmasis. While eleventh grade students selected the
desired answer combination in the range of 15.4%-
96.2%, this range was reduced to 8.9% - 85.7% in the case
of 9th grade students. Mareaver, 10.8% - 87.5% of
9th and 1.9% -44% of the II th grades had no understanding
of concepts. The analysis of the results revealed that
9th grade students had more misconceptions related to diffusian
and osmasis and greater difficulties in understanding
these concepts than II th grade students
ANAHTAR KELİMELER: Kavram yanılgıları, osmoz, difüzyon, iki aşamalı teşhis testi.
KEYWORDS: Misconceptions, osmosis, diffussion, two - tier diagnostic test.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education