ÖZET
Bu araştırmanın amacı üniversitenin farklı bö-
lümlerinde okuyan öğrencilerin öğretmenlere ilişkin empatik
sınıf atmosferi tutum algılamalarını hümanistik eğitim
ve öğrenciyi merkez alan eğitim anlayışı çerçevesinde
incelemektir. Araştırma KTÜ Fatih Eğitim Fakültesinin
değişik bölümlerinde okuyan 480 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir.
FenIMatematik, Sosyal ve Sanat Eğitimi bö-
lümlerinden oluşan ömeklem grubundan Sınıf Atmosferi
Tutum Ölçeği (ESA TÖ) ile öğretmen tutumlarına ilişkin
bilgi toplanmıştır. Bu ölçeğin dört alt testine ilişkin bulgular
bölüm ve dal değişkenleri açısından incelenmiştir. Yapılan
tek yönlü varyans analizi sonucundaempatik sınıf atmosferi
açısından bölüm farklılıkları ortaya çıkmıştır. Sanat
eğitimi bölümünde okuyan öğrenciler Fen ve Sosyal
bölümlere göre öğretim üyelerini daha fazla empatik algı-
lamaktadırlar. Bunun yanında sosyal ve fen bölümlerinde
kız öğrenciler sınıf içi öğretmen tutumlarını daha empatik
olarak algılamaktadırlar. Sonuçlar bölüm-konu alanı ve
empatik tutum ilişkisi, yakın ilişkiler, öğretmen tutumları
ve empatik atmosfer algılamalarında cinsiyet farklılıkları
açısından tartışılmıştır.
ABSTRACT
The purpose of this study is to investigate
the perceived empathic classroom atmosphere of the teachers
in a college setting, as the various subject area teachers
are perceived in a humanistic or non humanisticperspective.
The sample of the study is reeruited from three
main branches of Science, Social Studies, and Fine Arts
Education in College of Edueation at Karadeniz Teknik
University, the total sample size of 480. From the findings,
there is a difference among Scienee, Social studies
and Art teachers in terms of their intraelassroomattitudes
toward students. Data analysis was done with ANOV A
and t-test. As the results revealed, fine art teachers are more
inclined to show empathy-oriented attitudes toward students
than Science and Social Studies. Students who are
successful have more tendencies of pereeiving their teacher
as humanistic. Female students were found to be
perceiving intraclassroom atmosphere more empathic or
humanistic than the male counterparts.The results are discussed
with the earlier findings, and relevant recommendation
as well as furtherresearch directions are given
ANAHTAR KELİMELER: Empati, Empatik Sınıf Atmosferi, Sınıf İçi İletişim, Kişiyi Merkez Alan Eğitim.
KEYWORDS: Empathy, Empathic Classroom Atmosphere, intraclassroom Communication, Person Centered Education.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education