Çoktan seçmeli testlerin klasik test teorisi ve örtük özellikler teorisine göre hesaplanan psikometrik özelliklerinin iki kategorili ve ağırlıklandırılmış puanlanması yönünden karşılaştırılması


A COMPARISON OF PSYCHOMETRIC CHARACTERISTICS OF MULTIPLE CHOICE TESTS BASED ON THE BINARY AND WEIGHTED SCORING IN RESPECT TO CLASSICAL TEST THEORY AND LATENT TRAIT THEORY


Yrd. Doç. Dr. Devrim ÖZDEMİR


ÖZET
Bu araflt›rmada, çoktan seçmeli test maddelerini iki kategorili (1,0) ve a¤›rl›kl› (1,2,3,4) puanlama yöntemlerinin testin güvenirlik ve geçerli¤ine etkisi, klasik test teorisi ve örtük özellikler teorisine göre incelenmifltir. Araflt›rma verileri, 2001-2002 ö¤retim y›l›nda çeflitli ilkö¤retim okullar›n›n 4., 5., 6. ve 7. s›n›flar›nda okuyan 1608 ö¤renciye uygulanan çoktan seçmeli bir testle elde edilmifltir. Araflt›rma bulgular›na göre, test gelifltirme çal›flmalar›nda örtük özellikler teorisinin ve (1,0) puanlamadan yararlan›lmas›n›n daha uygun olaca¤› düflünülmektedir. Klasik test teorisiyle yap›lacak çal›flmalarda ise a¤›rl›kl› puanlamadan yararlan›lmas› önerilebilir.


ABSTRACT
In this research, the effects of binary scoring (1,0) and weighted scoring (1,2,3,4) methods to the reliability and validity of the test have been analysed regarding classical test theory and latent trait theory. The data were collected through the administration of a multiple choice test to 1608 students of 4., 5., 6. and 7. grades of various primary schools in 2001-2002. Regarding the results of the study, it has been concluded that the use of latent trait theory and binary scoring for the test development studies can be more suitable. It is also be recommended that the use of weighted scoring is suitable for the test development studies made through classical test theory.


ANAHTAR KELİMELER: Puanlama yöntemleri, iki kategorili puanlama, ağırlıklı puanlama, klasik test teorisi, örtük özellikler teorisi, derecelendirilmiş cevap modeli.


KEYWORDS: Scoring methods, binary scoring, weighted scoring, classical test theory, latent trait theory, graded response model.

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education