Kompozisyon tipi sınavlarda kompozisyonun biçimsel özelliklerinden, kestirilen puanların anahtar puanlarla ve genel izlenimle elde edilen puanlarla ilişkisi


THE RELATION BETWEEN SCORES PREDICTED FROM STRUCTURED FEATURES OF ESSAY AND SCORES BASED ON SCORING KEY AND OVERALL IMPRESSION IN ESSAY TYPE EXAMINATIONS


Arş. Gör. Bayram ÇETİN & Yrd. Doç. Dr. Hülya KELECİOĞLU


ÖZET
Bu araflt›rmada, kompozisyon s›navlar›nda, kompozisyonun biçimsel özelliklerinin anahtarla puanlamay› ve genel izlenimle puanlamay› ne derece yordad›¤› ve en iyi yorday›c›lar›n hangi biçimsel özellikler oldu¤u incelenmifltir. Ayr›ca anahtar ile ve genel izlenimle puanlaman›n güvenirlikleri belirlenmeye çal›fl›lm›flt›r. Bu amaç do¤rultusunda Hacettepe Üniversitesi E¤itim Fakültesi ‹lkö¤ retim Bölümü S›n›f Ö¤retmenli¤i Anabilim Dal›nda 2001-2002 y›l›nda 1. s›n›fta ö¤renim gören 143 ö¤renciye bir kompozisyon s›nav› uygulanm›flt›r. Bu kompozisyonlar iki puanlay›c›ya hem anahtarla hem de genel izlenimle puanlatt›r›lm›flt›r. Kompozisyonlar› n içerik analizi yap›larak, her bir kompozisyonda önceden tan›mlanan biçimsel özellikler ve anahtar sözcükler belirlenmifltir. Araflt› rman›n sonunda biçimsel özelliklerin, anahtarla yap›lan puanlaman›n 0,52’sini, genel izlenimle yap›lan puanlaman›n 0,60’›n› aç›klad›¤› görülmüfltür. Anahtarla puanlaman›n güvenirli¤i 0,45, genel izlenimle puanlaman›n güvenirli¤i de 0,53 bulunmufltur.


ABSTRACT
The purpose of this research is to determine the extent to which structural features of essays and keywords predict scoring by key and overall impression in writing test; and which structural features are the best predictors; and the degree of inter-reliability of scoring by key and overall impression. For that purposes, a writing test has been administered to 143 udergraduate freshman students enrolled at Hacettepe Universitiy Faculty of Education Department of Elemantary Education Program in Primary Education in 2001-2002 schol year. The writing of the students have been scored by two Turkish Language and Literature teachers using both scoring key and overall impression scoring methods. Predetermined structural features and keywords were identified by doing content analysis for the compositions written by students. As a result, the expalantion level of the structural features to the key scoring was found 0,52 and the expalantion level of the structural features to the overall impression was found 0,60. Inter-rater reliability of the key scoring was found 0,45, and overall impression scoring was 0,53.


ANAHTAR KELİMELER: kompozisyon sınavları, biçimsel özelliklerin puanlanması, anahtarla puanlama, genel izlenimle puanlama, yordama, puanlama güvenirliği.


KEYWORDS: compozition exams, scoring the structural features, key scoring, overall impression scoring, prediction, inter-rater reliability.

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education