Empatik Sınıf Atmosferi Tutum Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması


VALIDITY AND RELIABILITY OF INTRACLASSROOM EMPATHIC ATTITUDE SCALE (IEAS):


Doç. Dr. Yaşar ÖZBAY & Öğr. Gör. Mustafa ŞAHİN


ÖZET
Bu çalışma empatik sınıf atmosferi tutumlannı ölçmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. 291 değişik lise öğ- rencisi üzerinde gerçekleştirirlen bu çalışma, sınıfta öğret- menin empatik tutumlarının öğrenciler tarafından nasıl al- gılandığını belirlemektedir. Görünüş geçerliliğinin yanında yapılan Faktör analizi sonucunda yapı geçerliliği konusun- da bulgular elde edilmiştir. Faktörlenebilirlik incelemesin- den sonra, 58 maddelik empatik sınıf atmosferine ilişkin öl- çeğin 43 maddelik 4 faktör çözümlemesi içerisinde açıkla- nabilirliği belirlenmiştir. Empatik Anlama, Olumlu Kabul, Öznel Algılama, ve İçtenlik olarak yorumlanan ve adlandı- rılan faktörler toplam varyansın %54.13'ünü açıkladığı be- lirlemiştir. Testin güvenirliği maddeler arası iç tutarlılık yöntemiyle belirlenmiş ve Cronbach a değerleri genel ve alt testler için .69 ile .91 arasında değiştiği bulunmuştur. ESOTÖ olarak kısaltılan bu testin algılanan empatik sınıf atmosferi tutumlarını geçerli ve güvenilir olarak ölçebile- ceği konusunda sonuçlar elde edilmiştir.


ABSTRACT
The purpose of the study is to develop an instrument to measure intraclassroom empathic attitudes of teachers. 291 high school students were recruited for the studyand the students' perceptions ofteachers' emphatic at- titudes were surveyed. After some work on face validity, the emphasis was given to construct validity with Factor Analysis. Af ter the completion of the investigation of fac- toriability, the initial variability resulted in four factor solu- tion with total items of 43. These factors were interpreted as Emphatic Understandig, Positive Regard, Subjeetive Perceiving, and Authencity explaining the total variance of 54.13. Cronbach Alpha values (a) were computed for total and subscores ranging between .69 and .91. Abbreviated as IEAS, the scale was found to be appropriate for valid and reliable measures of perceived intraclassroom emphatic at- titudes of teachers.


ANAHTAR KELİMELER: Empati, Empatik Sınıf Atmosferi, İnsancıl Eğitim


KEYWORDS: Empathy, Empathic Claassroom, Atmosphere, Humanistic Education

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education