ÖZET
1970'Ierden bu yana Türk Eğitim Sisteminde ya-
şanmakta olan sorunların en önemlilerinden birisi orta öğ-
retim kurumları ile yüksek öğretim kurumları arasındaki
öğrenci arz-talep dengesizliğidir. 1971'de 12550 olan üniversiteye
girememiş lise mezunu öğrenci sayısı 1995'te
392712'ye yükselmiştir. Üniversite giriş sınavlarına katı-
lan öğrencilerin sınavlardaki başarı düzeylerinin mezun oldukları
lisenin türüne bağlı olarak farklılık gösterdiği ileri
sürülmektedir. Bu araştırma, söz konusu iddianın bilimsel
geçerlilik derecesini test etme amacını gütmektedir. Araş-
tırmada Türkiye'deki Normal Devlet Liseleri, Türkçe Eğitim
Yapan Özel Liseler, Anadolu Liseleri, Yabancı Dilde
Eğitim Yapan Özel Liseler, İmam Hatip Liseleri ve Endüstri
Meslek Liselerinin 1995 Öğrenci Seçme ve Yerleş-
tİrme Sınavındaki sözel ve sayısal beceri, Türkçe, matematik,
fizik, kimya, biyoloji, tarih, coğrafya, felsefe ve yabancı
dil başarı ortalamaları ile, ÖSS'yi kazanma, ÖYS ile
toplam yerleşme oranlarının okul türüne bağlı olarak göstermiş
oldukları farklılıklar incelenmektedir. Araştırmanın
bulguları, seçilmiş olan bağımlı değişkenlerin okul türüne
bağlı olarak önemli farklılıklar gösterdiğini, orta öğretimden
yüksek öğretime geçişte öğrencilerin sayısal ve fen
alanlarındaki beceri ve başarılarnın sözel ve sosyal alanlardaki
beceri ve başarılarından daha önemli ve ayrıştırıcı olduğunu
göstermektedir.
ABSTRACT
One of the most significant problems
which has been experienced in the Turkish Educational
System after 1970's is the student supply and demand gap
between the secondary and higher educational institutions.
Number of the lycee graduates who could not enter the
universities has been raised from 12550 in 1970 to 392712
in 1995. Achievement level of the students in the university
entrance examinations is daimed to be related to the
type of lycee which the students are graduating from, and
as a result, to show variation as depending on the type
of their lycee graduation. This studyaimed at testing the
scientific validity of this daim The purpose of this study is
to investigate the variations in verbal and numerical aility,
Turkish, mathematics, physics, chemistry, biology, history,
geography, philosophy and foreign language achievement
levels, along with the Student Success and Placement
ratios of six type of Iycees as depending on 1995 Student
Selectian and Pacement Examination in Turkey. Findings
of the study indicated that all the selected dependent variables
show significant variation as depending on the type
of the Iycee which the students are being graduated from.
Moreover, results of this study indicated that the variations
in numerical ability, math and science achievement are
more meaningful and significant than the variations in verbalbility,
Turkish and social science achievement, in transitionfrom
secondary to higher education in Turkey.
ANAHTAR KELİMELER: Lise türü, akademik beceri, akademik başarı, ÖSS'yi kazanma oram, öss yerleşme oranı. Toplam yerleşme oranı
KEYWORDS: ype of lycee, academic ahility and achievement, SSE success, SPE and Total palcement ratios.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education