ÖZET
Bu çalışmada, sınıf-içi öğretmen öğrenci etkile-
şim süreci ve öğretmen beklenti etkisi fenomeni öğrenci
algılarına dayalı olarak incelenmiştir. 31 i ilkokul dördüncü
sınıf öğrencisine Öğretmen Davranım Ölçeği-ÖDÖ(Teacher
Treatment Inventory- TTI) uygulanarak öğretmenlerinin
sınıtlarındaki "hipotetik başarılı ve başarısız öğrencilere"
nasıl davrandığını belirtmeleri istenmiştir. Araştırmanın
ikinci aşamasında öğretmen davranışları açısından
"yüksek farklılaştırıcı" ve "düşük farklılaştırıcı" sınıtlardaki
öğrencilerin algılamaları karşılaştırılmıştır. Sonuçlar,
öğrencilerin öğretmenlerinin sınıflarındaki hipotetik başarı]ı
ve başarısız öğrencilere yönelik davranışlarında farklı-
laşmalar algıladıklarını ortaya koymaktadır. Başarılı ve ba-
şarısız öğrencilere yönelik öğretmen davranışları açısından
yüksek farklılaşmanın belirtildiği sınıflarda, öğrencilerin
öğretmenlerinin kendilerine yönelik beklentilerini daha kolay
algıladıkları görülmüştür. Bulgular, kuramsal açıdan ve
sınıf-içi etkileşim süreçlerinin önemi kapsamında tartışılmıştır.
ABSTRACT
Teacher-student interaction and teacher
expectancy phenomenon is investigateJ in this study in relation
to student perceptions. The Teacher Treatment lnventory(TTI)
was conducted to 311 4th grade elementary
students.The subjects were questioned about how their teachers
would behave toward "hypothetical low and high
achievers" in their classroom. Following the first application,
the perceptions of the students in the classmoms defined
as "high / low differentiating" were investigated. The
results show that students perceive differentiating teacher
behaviors toward hypothetical high and low achievers. In
classmoms where students reported a greater differential
treatmenttoward high and low achievers, students'perceptions
of their teachers' expectations about themselves were
more closely related to teacher expectations. The results
are discussed in relation to the theoretical framework and
in terms of practical application
ANAHTAR KELİMELER: Öğretmen beklenti etkisi, sınıf içi etkileşim süreci, öğretmen öğrenci ilişkisi
KEYWORDS: Teacher Expectancy Eftect. classroom interaction process. teacher-student relation.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education