ÖZET
Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin mekaniğe giriş
dersindeki başarılarına etki eden faktörleri Faktöriyel Modelleme (FaM) prosedürünü takip edip SPSS programını
kullanarak bulmaktır. Çalışmaya 30 hizmet öncesi fizik
öğretmeni katılmıştır. Veriler, Mekanik teşhis testi, Bilim
Mantık testi ve Orta Doğu Teknik Üniversitesi kayıt dosyalarındaki
bilgilerden toplanmıştır. Çalışmada yedi deği-
şen (variates) vardır; (i) öğrencilerin önkavramları, (ii) öğ-
rencilerin zihinsel seviyeleri, (iii) öğrencilerin üniversite
giriş sınavındaki fen puanları, (iv) öğrencilerin lise diploma
notları, (v) öğrencilerin üniversitedeki genel not ortalamaları,
(vi) öğrencilerin matematik başarıları, ve (vii) öğ-
rencilerin mekanik başarıları. Bütün değişenlerin bire bir
ilişkileri hesaplanmıştır ve öğrencilerin mekaniğe giriş derAli
TA TLI**
sindeki başarılarının sebebsel modeli oluşturulmuştur. Faktöriyel
modellerne üç ana değişken çıkartmıştır. Bunlar; (i)
ilk üç değişeni içeren Newton fiziği, (ii) dÖrdüncü ve be-
şincı degişeni içeren fen tecrübesi, ve (iii) altıncı değişeni
içeren matematik kabiliyetidir. Bu üç ana değişken Öğrencilerin
mekanik başarı (açıklanmaya çalışılan değişen) notlarındaki
değişikliğin yüzde 62'sini açıklamıştır.
ABSTRACT
The purpose of this study is to find out the
factors affecting students' achievement in introductory
mechanics by employing the Factorial Modeling (FaM)
procedure by using Statistical Packages for Social Sciences
(SPSS) program. The subjects were 30 preservice
physics teachers at Middle East Technical University (METU).
Data were collected from Mechanics Diagnostic test,
Science Logic test, and the information in the students' files
at the METU registration office. This study had seven
variates; (i) students' preconceptions, (ii) students' cognitive
levels, (iii) students' science score in University Entrance
Examination (UEE), (iv) students' Lycee Certificate
scores, (v) students' Cumulative General Point Average
(CGPA) in the University, (vi) students' mathematics achievement,
and (vii) students' mechanics achievement. Bivariate
correlations were computed for all pairs of variates,
and a causal model of students' achievement in an introductory
mechanics course was devised. The FaM procedure
resulted in three variables named (i) Newtonian physics
covering first three variates, (ii) Science Experience covering
the fourth and fifth variates, and (iii) Mathematics aptitude
covering the sixth variate. These three variables explained
62 percent of variances in the students' mechanics
achievement scores (the criterion variate).
ANAHTAR KELİMELER: zik Başansı, Faktöriyel Modelleme ve Sehehsel ModeL
KEYWORDS: Physics Achievement, Factorial Modeling, and Causal Model.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education