ÖZET
Yüksek öğretim kurumlarına öğrenci alımı 1974
yılından beri ÖSYM tarafından yapılan üniversiteye giriş
sınavları ile gerçekleşmektedir. Yüksek öğretirnde kontenjanların
sınırlı olması nedeniyle, ortaöğretimden yüksek
öğretime geçişte belirli bir "seçme" sisteminin uygulanması
bir zorunluluktur. Öğrencilerin, orta öğretim döneminde
kazandıkları bilgi ve becerileri ölçmeyi amaçlayan sınav
sorularının bu "seçme" işlemine ne ölçüde hizmet ettikleri
önem taşımaktadır. B u çalışmada, 1974-1997 yılları arasında
üniversite sınavlarında sorulan biyoloji soruları, soruların
konu alanlarına göre dağılımları ve ortaöğretim
ders programlarına ve ders kitaplarına uygunlukları açısından
değerlendirilmiş, tek ve iki aşamalı sınav döneminde
sorulan biyoloji soruları karşılaştırılmıştır. Sorulan biyoloji
sorularının konular açısından, ortaöğretim ders programları
ile örtüştüğü saptanmakla birlikte, bazı konuların ağırlıklı
olarak ele alındığı ve özellikle i. basamak sınavında sorulan
biyoloji sorularının üst düzey zihinsel becerileri gerektiren
sorulardan oluştuğu görülmüştür.
ABSTRACT
Entering the higher education institutions
has been made by the Student Selection and PJacement
Center (ÖSYM) through central entrance examinations
since 1974. Since the capacity of the higher education institutions
is limited, it is necessary to employ a "selective"
system passing from the secondary education to the higher
education. At this point is the fact that how weıı the test
items aiming at testing the students abilities and knowledge
gained at the secondary education level contribute to
this "selection" process. This study evaIuates the test items
on biology employed in the university entrance examinations
from i 974 to i 997 in terms of their content distribution
and their conformity with the secondary education biology
curriculum and also with the reJated textbooks. Also
the test items employed in the single phase entrance examination
and those employed in the double phase entrance
examination have been compared. Although the test items
on bioJogy seem to overlap with the secondary education
curriculum, it has appeared that some certain topics have
been addressedmore frequently and that those biology test
items employed in the first phase of the university entrance
examinationrequirehigher affective skills.
ANAHTAR KELİMELER: Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi Sınavları (ÖSS ve ÖYS). Biyoloji Eğitimi ve ÖSYM Biyoloji Soruları
KEYWORDS: Student Selection and Placement Center Examinations (ÖSS and ÖYS). Biological Education and ÖSYM Biology Questions.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education