ÖZET
Bu araştırmada, farklı cinsteki müdür yardımcılarının
I-Görev alanına ilişkin yetki dereceleri. 2-
Yardımcıların yetkisinin okullara göre ne derece değişiklik
gösterdiği? 3-Zamanlarını en fazla alan işlerin neler oldu-
ğu? 4-Kendini değerlendirme ve tecrübe kazanma yolları.
S-Okul müdürünü değerlendirme, üzerine görüşleri incelenmiştir.
Araştırmanın evrenini Ankara'nın merkez ilçelerinde
görev yapan ilköğretim okulu müdür yardımcıları
oluşturmuş, random yöntemi ile belirlenen 150 müdür yardımcısı
örneklemi meydana getirmiş ancak bazı nedenlerle
122 kişinin verileri üzerinde değerlendirme yapılmıştır.
Anket ile toplanan verilerin yüzdelik dağılımları, aritmetik
ortalama, standart sapmaları bulunmuş, cinsiyetin sorularla
ilişkisine t testi ile bakıImış, bulgular doğrultusunda öneriler
getirilmiştir
ABSTRACT
This study aims at investigating the
school deputy principals' views on the following topics:
1-Their authority level regarding their tasks. 2-The variation
in the authority of the school deputy principals in different
schools. 3-The activities performed by them frequently.
4-Self-assessment and the ways of gaining experience.
5-Their assessment of the school principals. The participants
of the studyare 150 deputy principals from central
districts of Ankara. However, data gathered from 122 subjects
were used. The subjects of the study were randomly
selected. Frequencies, arİtmetical means, standartdeviations
of the data gathered through the survey questionnaire.
The relation between the responses and the subjects' gender
was analysed using t tests. And some suggestions regarding
the topic are offered.
ANAHTAR KELİMELER: Okul müdür yardımcısı, okul müdürü, lider. yetki, görev, tecrübe
KEYWORDS: School deputy principal, school principal, leader, authority, task, experience,
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education