ÖZET
"Eğitimde fırsat eşitliğine" yönelik tartışma ve
araştırmalarınçoğu, sınıf, sosyo ekonomik statü, bölge ve
ırk farklılıkları üzerine yoğunlaşmıştır. Fen alanındaki cinsiyet
farkı ile ilgili araştırmalar, matematik alanındaki
araştırmalaragöre daha az dikkat çekmektedir. Matematik
programlarındaki ilk düzenlemelerden birkaç yıl sonra,
araştırmacılar kız ve erkek öğrencilerin fen derslerindeki
başarı farklılığını sorgulamaya başlamışlardır. Kadınların
fen ve matematik ile ilgili iş sahalarında daha az yer alması,
bu durumu anlamak ve daha çok kadım bilimsel ve teknolojik
alanlarda çalışmaya yöneltmek için geniş çaplı
araştırmalara yol açmıştır. Kadınların bilimi meslek olarak
seçmemesi ya da erkeklerin kadınlara nazaran daha başarılı
olması her nekadar karmaşık ve de ihtilaflı bir konu ol.
sa da, bu makalenin amacı, erkek ve kız öğrencilerin fen
derslerindeki başarısını ve katılımını etkileyen faktörleri
incelemek ve sınıflardaki cinsiyet ayınmlarını ortadan kaldırmanın
yollarını tartışmaktır.
ABSTRACT
Much of the discussion and research about
"equality of educational opportunity" has concentrated
on the differences associated with class, socioeconomic
status, region and race. Somewhat less attentionhas been
paid to research on gender differences in science than in
mathematics. Several years after the initial intervention
programs in math,researchers began to examine the disparities
in the science achievement of girls and boys. The
low percentage of women in science- and mathematicsrelated
professions has led to widespread researchaimed at
understanding this phenomenon and introducing more
women into scientific andtechnologicalfields. Althoughthe
issues of why women do not select science as a careerorthe
issues of why boys perform better than girls are complex
andvery controversial,the purposeof this paperis to examine
the factors underlying the differential participationand
achievement of boys and girls in school science; then discuss
theways to eliminategenderbias in theclassroom
ANAHTAR KELİMELER: Fen eğitimi, cinsiyet fen başarısı, uluslararası çalışmalar.
KEYWORDS: Science education, gender, science achievement, international studie
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education