ÖZET
Bu araştmnanın amacı, öğrencilerin geometride
açılar konusundaki öğrenme düzeylerini, hatalar, kavram
yanılgılan ve cinsiyet açısından incelemektir. AraştıOllanın
örneklemini, 1997- i998 öğretim yılında Ankara'nınbir
özelokulunda okuyan 10. ve i 1. sınıftan birer şube olmak
üzere toplam 67 öğrenci oluştuOllaktadır.Araştmnanın verileri
i i tane açık uçlu soru içeren sınavdan elde edilmiş-
tir. Bu çalışmada i i soru içinden seçilen 5 soru üzerinde
durulmaktadır.
Elde edilen bulgular erkek öğrencilerinkız öğrencilere
nazaran sorulara yaklaşım şekillerinde daha uç noktada
olduklannı gösteOlliştir. Başka bir ifade ile erkekler ço-
ğunlukla soruları ya doğru olarak çözmekte ya da çözümsüz
bırakmaktadır.Buna karşın, genelde kız öğrenciler erkek
öğrencilerle karşılaştınldığında daha başanh olduklan
ve öğrencilerin öğrenim düzeyi yükseldikçe sorularadoğru
cevap veOlle oranındaartış olduğu gözlenınektedir.
Elde edilen hatalann nedenlerini cinsiyet aynmı yapmadan,
şu şekilde özetlemek mümkündür: (i) öğrenciler
sorularda verilmeyen birçok bilgiyi verilen şekle bakarak
verilmiş kabul etmektedir; (ii) öğrenciler verilen bilgilerden
çok verilen şekle yoğunlaşmakta ve daha önce bildiği
bir şekle benzetmektedir; (iii) öğrenciler üçgenlerde dış ve
iç açılan ve onlann özeliklerini bilmemektedir.
ABSTRACT
The purpose of this research is to investigate
students' understandingof angle concept in geometry
according to their errors, misconceptions and gender. The
sample includes one IOth grade class and one i Ith grade
class selected from a private college in Ankara in 1997-
1998 academic year. Data were collected through a test
including 11 open-ended questions. In this studyonly 5 of
the 11 questionswere taken into consideration.
The findings have shown that male students were
more radical compared to female students in approaching
to the questions. That is, majority of male students either
solved the questions correct1yor 1eft untouched.In addition,
female students were more successful compared to male
students and there was an increase in achievement level
of the students due to educational level.
The reasons of the errors, without taking into account
gender differences, can be summarized as follows: (i) students,
by looking at the given figures, assume something is
given; (ii) students focus on the figure itself rather than its
properties; (iii) students do not know the meaning of a triangle
and the properties of its exterior and interior angles.
ANAHTAR KELİMELER: Geometri, hata analizi, kavram yanılgısı, cinsiyet farklılıkları.
KEYWORDS: Geometry, error analysis, misconceptions, gender differences.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education