ÖZET
Bu çalışma iki soruyu aydınlatmak amacıyla yapılmıştır:
a)Öğrenciler kimyasal kavramları anlamlı bir şekilde
öğrenebiliyorlar mı? b)Öğrencilerin kimyasal kavramları
anlama düzeylerinin, mantıksal düşünme yetenekleri
ile ilişkisi nasıldır? Bu amaçla element, bileşik, karı-
şım, saf madde, homojen kanşım, heterojen kanşırn, kimyasal
değişim, fiziksel değişim olmak üzere sekiz adet
kimyasal kavram, 9. sınıf 97 öğrenciye sorularak kimyasal
kavramlann anlaşılma düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır.
Aynca öğrencilere mantıksal düşünme yeteneği testi uygulanmıştır.
Elde edinilen verilere göre öğrencilerin öğrenimIeri
sırasında bu kavramları anlamlı bir şekilde öğrenemediIderi
ve kavram yanılgısı içinde oldukları ortaya ÇıkmıŞ-
tır. Yoğun öğretim programlannın ve ezberlemenin bu sonucu
yarattığı düşünülmüştür. Aynca öğrencilerin mantıksal
düşünme yeteneklerinin kavramlann anlaşılmasında
önemli bir etkisi olduğu da belirlenmiştir.
ABSTRACT
The research reported in this study was
designed to answer two questions:a) Do the students learn
the chem:ica! concep~ wel!i? b} How is l~caı thinking
ability related to the students understanding of the
chemical concepts? Eight chemistry concepts were used
in the study: element, compound, mixture, pure substance,
homogeneous mixture, heterogeneous mixture, chemical
change, physical change. Problems conceming the
eight concepts were given to 97 ninth grade students in
order to assess the students' degree of understanding of
chemistry concepts. In addition to this, logical thinking
ability test was given to students. According to the results,
during the trainning period the students haven't leamed
these concepts well enough and they have had misconceptions
about these. It is thought that the heavy curriculum
and the students memorizing created that result.
Also this study indicated that logical thinking ability made
a significant contribution to the understandingof chemistry
concepts.
ANAHTAR KELİMELER: Kimyasal kavram. kavram yanılgısı
KEYWORDS: Chemical concept. misconception
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education