ÖZET
Bu çalışma, okulöncesi dönem çocuklarının öz bakım
becerilerinin annelerinin çalışıp-çalışmama durum]arına
göre incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma ömeklemine.
Ankara il merkezi orta sosyo ekonomik düzeydeki
5-6 yaş çocuğuna sahip 298'i çalışan, 216'sl çalışmayan
olmak üzere 514 anne tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilerek
alınmıştır. Veriler. araştırmacılar tarafından "Seattle
Testi", "Portage Kontrol Listesi" ve "Denver II Gelişimsel
Tarama Test" lerinin öz bakım ile ilgili bölümlerinden yararlanı]
arak geliştiri]miş ve ön denemesi yapı]arak düzenlenmiş
olan anket formunun anneler tarafından doldurulmasıyla
elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgularda,
çocukların yemek yeme, giyinme-soyunma, temizlik.
tuvalet, tertip-düzen, tehlikelerden korunma gibi öz bakım
becerileriyle ilgili bir çok davranışı kazanma düzeyi ile annelerinin
çalışıp-çalışmama durumları arasında istatistiksel
olarak anlamlı fark bulunmuştur. Çalışan anne çocuklarının
öz bakım toplam puanlarının çalışmayan anne çocuklarından
daha yüksek olduğu saptanmıştır.
ABSTRACT
This research has been done to examine
pre-school children's self-help skills according to mother's
working status. The sampling of the research was done
randomly from 514 mothers, 298 of them working, 2]6 of
them non working of middle sodo economic ]eve] in Ankara
in Turkey who has 5-6 years old children. Data was
gathered from the questionnaire developed by researchers
by using self-help related parts of " The Test of Seattle",
"Portage Check List", and "Denver II Developmental Screening
Test" which was tested before being used by the
mothers. In the findings of the research, it has been found
that there is a meaningfu] statistical difference between
mother's working status and children's behaviours to gain
self-help skill levels such as eating, (un)dressing, cleanliness,
toilet, tidiness, avoiding danger. Through the se findings,
it was found that self-help total score of working
mothers' children was higher than the total score of the
children of non working mothers.
ANAHTAR KELİMELER: Öz bakım beceri/eri, OkuLÖncesi dÖnem çocuğu, Annenin çaLışma durumu
KEYWORDS: SeırheLp skiLLs,Pre-schooL chi/dren, Mo/- her 's working statUS
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education