AKADEMIK BAŞARININ YORDAYICISI OLARAK YALNıZLıK, SINAV KAYGıSı VE SOSYAL DESTEK


Doç. Dr. İbrahim YILDIRIM


ÖZET
Bu çalışmada yalnızlık, sınav kaygısı, aile, arkadaş ve öğretmen desteği değişkenlerinin akademik başarıyı ne denli yordadığı incelenmiştir. Araştırma kapsamına lise ikinci sınıf ta okuyan 280 kız 265 erkek olmak üzere toplam 545 öğrenci alınmıştır. Öğrencilerin Matematik, Türkçe, Fizik, Kimya ve Biyoloji derslerinden aldıkları 1998-1999 öğretim yarıyılı karne not ortalamaları, akademik başarılarının ölçütü olarak alınmıştır. Öğrencilerin yalnızlık düzeyleri UC LA Yalnızlık Ölçeği, sınav kaygısı SKE ile; aile, arkadaş ve öğretmen desteği ise ASDÖ-Öğrenci Formu ile ölçülmüştür. Veriler Regresyon tekniği ile analiz edilmiştir. Bulgulara göre, öğretmen desteği, aile desteği, yalnızlık ve sınav kaygısı değişkenleri akademik başarıyı manidar olarak yordamakta, arkadaş desteği ise yordamamaktadır. Bulgular literatür ışığında tartışılmış ve bazı öneriler sunulmuştur


ABSTRACT
In this study, to what extent variables such as loneliness, test anxiety, family support, peer support, and teacher support predicting academic acheivement of high school students were examined. The sample of the study included totally 545 high school students(280 female, 265 male). The mean of grades of Turkish Language, Mathemathics, Physics, Chemistry, andBiology was considered as the criterion of academic acheivement. The Turkish Form of University of California Los Angeles Loneliness Scale (UCLA), The Turkish Form of Test Anxiety Inventory (TAI), Perceived Social Support Scale (PSSS)- High School Form were administredin this study. The data were analyzed by Regression technique. According to the findings, teacher support, family support, loneliness, and test anxiety predicted academic acheivement of high school students significantly. However, peer support did not predict academic acheivement significantly. The findings were discussed in the light of related literature, and some suggestion were made.


ANAHTAR KELİMELER: Akademik başarı, yalnızlık, Sinav kaygısı, sosyal destek


KEYWORDS: Academic acheivement, loneliness, test anxiety, ,wcial support

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education