ÖZET
Bu çal›flman›n amac› ö¤retmen adaylar›n›n, Milli E¤itim Bakanl›¤›n›n (MEB) ö¤retmenlerde arad›klar› yeterliliklere ne
ölçüde sahip olduklar›n› belirlemek ve bu konuyla ilgili kurumlara geribildirim sa¤lamakt›r. Bu amaçla Bilgisayar ve Ö¤retim
Teknolojileri E¤itimi (BÖTE) Bölümü ö¤rencilerinin MEB’nca belirlenen ö¤retmen yeterlilikleri konusundaki de¤erlendirmelerini
elde etmeye yönelik betimsel bir çal›flma gerçeklefltirilmifltir. Araflt›rman›n evreni Hacettepe Üniversitesi E¤itim Fakültesi, BÖTE
bölümünün son s›n›f ö¤rencilerinden oluflmaktad›r. Araflt›rmada veri toplama arac› olarak Mahiro¤lu (2004) taraf›ndan gelifltirilen
ve güvenilirlik katsay›s› 0.98 olan 4 dereceli Likert tipi bir ölçek kullan›lm›flt›r. Ölçekte ö¤rencilerden, ölçekteki her bir yeterlilik
konusunda kendilerini yeterli bulma düzeylerini “Zay›f, Orta, ‹yi veya Mükemmel” fleklinde derecelendirmeleri istenmifltir.
Bulgulara göre ö¤renciler kendilerini yeterliliklerin önemli bir k›sm›nda orta ve iyi derecede de¤erlendirmektedirler. Zay›f derecesinin
yeterliliklerin hemen hemen yar›s›nda hiçbir adayca iflaretlenmemifl olmas› hem dikkat çekici hem de bölümlerinde kendilerine
verilen e¤itim aç›s›nda olumlu bir göstergedir. Adaylar›n kendi de¤erlendirmelerine “cinsiyet, mezun olunan lise türü ve okuldaki
baflar› durumlar›” aç›lar›ndan bak›ld›¤›nda anlaml› bir fark gözlenmemifltir.
ABSTRACT
This study aimed at investigating the extent to which teacher candidates believe they possess the teacher competencies
specified by the Ministry of Education. The study was conducted with senior year students at the Computer Education and
Instructional Technology (CEIT) department at Hacettepe University. The data were collected through an instrument developed by
Mahiro¤lu (2004). The scale used was a 4 point Likert type scale with a 0.98 reliability coefficient. The students were asked to evaluate
their own competencies with reference to the given items in the instrument using a scale ranging from “poor” to “excellent”. The
findings indicate that in most of the competency areas, students find themselves “average” or “good”. It was a positive finding that
in at least half of the items, “poor” was not selected by any of the participants. The participants’ evaluation of their competencies do
not show any differences based on gender, the high school type graduated, or GPA.
ANAHTAR KELİMELER: Öğretmen yetiştirme, öğretmen yeterlilikleri, MEB
KEYWORDS: Teacher education, teacher competencies, Ministry of Education
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education